33

“Voor de toekomst verwachten wij te gaan rijden met een mix van elektrische trucks en trucks op waterstof” Toch kunnen ook bestaande klanten wel degelijk profiteren van de nieuwe samenwerking tussen de beide terminaloperators. Veel rederijen die al zaken doen met BCTN en MCS, kunnen afspraken maken die gelden voor alle terminals binnen de Inland Terminals Group. Tevens kunnen er heel efficiënt, tussen de terminals van de groep, containers vervoerdworden.“De neutraliteit van de groep staat voorop”, zegt Mijland. “Voor verladers en ontvangers is het van belang dat zij samenwerken met een solide terminal-organisatie, waarmee een goede en uniforme dienstverlening kan worden afgesproken.” Nieuwe partnerships op basis van duurzaamheid Naast de bestaande klantengroep wil Inland Terminals Group zich gaan richten op klanten die voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. “We bedienen heel wat bedrijven die hoge eisen stellen aan hun samenwerkingspartners als het gaat over de energietransitie en digitalisering”, legt Mijland uit. “Als groep investeren wij volop in deze ontwikkelingen.” Bovendien zullen de meeste bedrijven hun transport-gerelateerde emissies moeten gaan rapporteren (de zogeheten scope 3 emissies). De Inland Terminals Group ondersteunt dit en heeft als doel uiteindelijk volledig emissie-vrij te gaan varen. Batterijcontainers voor elektrische schepen Voor binnenvaartschepen worden door ZES (Zero Emission Services) batterijen ontwikkeld ter grootte van een 20’ container. Inland Terminals Group is een partner bij de uitrol van deze batterijtechnologie en de bijbehorende infrastructuur. De batterijcontainers kunnen in de toekomst op de terminals van Inland Terminals Group worden opgeladen. Het uitwisselen van deze batterijen (leeg tegen Havenlocaties 2023 - 33 vol) gebeurt tijdens het laden/lossen van de reguliere containers. Er moeten voldoende batterijen in omloop zijn om een efficiënt systeem van uitwisseling mogelijk te maken. Goede laadinfrastructuur De laadinfrastructuur voor batterijcontainers wordt als eerste uitgerold in de terminals in Alblasserdam, Nijmegen en Den Bosch. De windturbine, die in 2022 operationeel werd op de terminal in Den Bosch, levert een belangrijke bijdrage aan het opwekken van groene energie voor de laadstations.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication