48

TMA Logistics: Next level Terminals Wie binnenstapt bij TMA Logistics merkt direct dat efficiency en servicegerichtheid prima samengaan. Op het hoofdkantoor in het westelijke havengebied in Amsterdam koppelen ze de Mokumse gezelligheid aan de Rotterdamse zakelijkheid, een ideale combinatie. We treffen er drie leden van de directie die vol enthousiasme vertellen over de veelzijdigheid van het bedrijf. M ichael van Toledo is het commerciële brein van TMA, een bedrijf met ruim honderd jaar ervaring. Michael neemt binnenkort afscheid en laat een bloeiend bedrijf achter. Hij begon toen de terminal in Amsterdam was overgenomen. Het was een doodse bedoeling. “Er stonden destijds drie auto’s voor de deur, van mij, van Willem en de bewaker, en dat was het. Meer gebeurde er niet. Wij hebben deze terminal weten om te vormen van een niet-lopende containerterminal in een bruisende ‘multi-purpose-terminal’.” Al snel was duidelijk dat het alleen met containers niet zou werken. “De containers zijn wel gebleven, maar het kleine niche-werk en intermodaal.” Het moest dus anders en breder. Shortsea TMA faciliteert negen shortsea afvaarten per week, naar Ierland, Engeland, Noorwegen, Zweden. Michael: “Onze focus gaat de komende jaren liggen op het verder uitbreiden van ons netwerk van shortsea rederijen. Onze kracht is de flexibiliteit en snelheid.” TMA wil zich gaan richten op de Baltische staten en Finland en ook op Spanje en Portugal. TMA heeft verder prima intermodale verbindingen met de andere grote zeehavens, met vijfentwintig afvaarten tussen Amsterdam en Rotterdam en nog eens zes per week met Antwerpen. Grimaldi Lines, onderhoudt sinds vele jaren een tweewekelijkse deepsea-dienst tussen Amsterdam en de belangrijkste West Afrikaanse havens en meert af bij de USA Terminal die in 2020 door TMA werd overgenomen. Er worden onder andere veel vrachtwagens en personenauto’s verscheept. Beide terminals hebben met vijf sporen een uitstekende aansluiting op het Europese trein-netwerk en daarmee zijn ze het toonbeeld van veelzijdigheid met opties voor onder andere breakbulk, rollende lading en projecten. En over die projecten willen Willem Mantel en Rens Rohde graag vertellen. Willem begon zijn carrière op zee, stapte over naar de containerlogistiek en werkt inmiddels bijna tien jaar voor TMA, tegenwoordig als locatie-directeur. Rens Rohde is directeur van de binnenvaart-afdeling. “Die heeft sinds 2018 een enorme sprong 48 - Havenlocaties 2023

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication