56

Rotterdammer zet Port of Twente verder op de kaart Midden tussen de kolossale warehouses van bijvoorbeeld Heylen, Timberland en Kees Smit Tuinmeubelen op het XL Businesspark Twente – vlakbij Almelo aan de A35 – staat een haast schattig te noemen huisje. Hier zetelt Frank van Zomeren. Sinds begin 2022 is de van oorsprong Rotterdammer manager van het havenbedrijf Port of Twente, als opvolger van Gerry Waanders. “H et klinkt heel wat, maar eigenlijk is mijn organisatie maar heel klein.” Is de Rotterdammer na zoveel jaren wonen in Twente – hij werkt al langer in de regio, onder meer voor accountantskantoor Ernst & Young – inmiddels begiftigd met de mentaliteit van de streek? “Een tukker met haast gaat zitten. Niet meteen gaan rennen, maar eerst inschatten hoe je zaken het slimste kunt aanpakken en wie je daarvoor nodig hebt. Ik werk samen met drie havenmeesters, ik heb een boekhouder en een secretaresse. Samen bestieren wij de taken die bij het havenbedrijf om de hoek komen kijken.” Dat havenbedrijf heeft weliswaar de toevoeging Port of Twente, maar het strekt zich uit buiten de grenzen van het Twentse land. “Er vallen vijf gemeenten onder: Almelo, Enschede en Hengelo, Hof van Twente en Lochem. En die laatste gemeente is Gelders en dus per definitie niet Twents.” Werkgelegenheidsproject Hij neemt zijn gehoor even mee in het verleden van de Twentse havens. Die liggen aan het Twentekanaal. “Een werkloosheidsproject uit de jaren ’30 van de vorige eeuw.” Maar al snel zit de energieke vijftiger alweer richting onze huidige jaartelling te praten. Tien jaar geleden werd de organisatie Port of Twente namelijk opgericht, mede als gevolg van de sluisstremming bij Eefde. Bij die sluis viel in de nacht van 2 op 3 januari 2012 de hefdeur naar beneden. Met als gevolg een totale stremming van het Twentekanaal. Er was destijds toch al het plan opgevat door een aantal voortvarende ondernemers uit de regio om de samenwerking te zoeken, maar dit zorgde voor Frank van Zomeren een vliegwieleffect. Zover, dat we nu inmiddels kunnen spreken van een florerend havenbedrijf. Dat zorgde er mede voor dat Rijkswaterstaat de afgelopen jaren het Twentekanaal – ook wel Twentekanalen genoemd, omdat er naast het oorspronkelijke kanaal richting Hengelo en Enschede een zijtak naar Almelo ligt – verbreedde en verdiepte. Daarnaast werd er bij Eefde een tweede sluiskolk aangelegd. “Dat project ronden ze als het goed is deze zomer af”, weet Van Zomeren. “Het is met name bedoeld om zwaarder vrachtvervoer over het water mogelijk te maken richting Twente.” Samenwerking publiek en privaat De Manager Havenbedrijf komt dan weliswaar uit Rotterdam, hij heeft verder geen ‘nautisch’ verleden. “Al stroomt van oudsher het Maaswater natuurlijk wel door mijn aderen. Gekheid: ik werkte voorheen bij Ernst & Young als verandermanager. Daarbij keek ik altijd hoe je de ambities van overheidsinstellingen in evenwicht brengt met het beschikbare geld. Hoe maak je aannemelijk richting je stakeholders – burgers én bedrijven – dat je de gestelde doelen daadwerkelijk gaat realiseren? Daarbij was ik altijd betrokken bij de samenwerking tussen verschillende publieke en private partijen.” Juist aan die ervaring, waarbij hij met mensen van hoog tot laag samenwerkte, heeft hij zijn huidige baan te danken. Van Zomeren is een netwerker pur sang, die zijn achternaam eer aan doet qua stemming en humeur. Hij zit dan ook vol plannen voor de toekomst. Hij wijst op een kaart van Europa: “We zitten hier op de noordoost-corridor, van Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam aan de ene kant naar Hamburg, Berlijn, de Baltische staten anderzijds. De doorvoer daarnaartoe loopt steeds meer via onze route.” 56 - Havenlocaties 2023

57 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication