7

Foto Frank Ardesch Arne Schaddelee P artners in de provincie werken op dit moment aan een programmabureau dat zich richt op het stimuleren van goederenvervoer over water, lokaal, regionaal en interprovinciaal. “We vinden het als provincie Utrecht belangrijk het aandeel transport over water actief te vergroten”, vertelt gedeputeerde Arne Schaddelee. “Er komt dit jaar een onafhankelijk programmabureau dat bedrijven praktisch advies geeft, bijvoorbeeld over regelgeving, vergunningen en ontheffingen. Ook stimuleert het programmabureau samenwerking tussen bedrijven, bijvoorbeeld in het bundelen van lading en worden bedrijven in contact gebracht met logistieke partijen in de water sector die het concrete transport kunnen verzorgen.” Het programmabureau is een vervolg op een in 2022 afgesloten intentieovereenkomst. Hierdoor is een coalitie ontstaan vanuit de behoefte om vervoer over water te stimuleren. Inmiddels is het een samenwerking van tien publieke en veertig private organisaties. Het motto voor de komende jaren: ‘Varen waar het kan, rijden als het moet’. Frank Ardesch is de onafhankelijke aanjager van de coalitie. “Ik probeer zo veel mogelijk transport over water te realiseren. Nederland is gebouwd op water, als je dat water gebruikt waar het voor bedoeld is, op een duurzame emissieloze manier, dan los je een probleem op dat er helemaal niet hoeft te zijn. Zo simpel is het.” Woningbouw en klimaatbeleid De provincie Utrecht heeft een grote groeiopgave, tot 2040 moeten 165.000 woningen bijgebouwd worden, en er moet ruimte gemaakt worden voor 110.000 banen. “Het gros van de woningbouw is binnenstedelijk. Dit zorgt voor extra mobiliteit op plekken waar daar weinig ruimte voor is. Ook wordt het goed borgen van gezond stedelijk leven een ingewikkelde puzzel”, zegt gedeputeerde Schaddelee. “Transport over water is voor deze uitdagingen niet de enige oplossing, maar het kan wel een substantiële bijdrage leveren. Die kans moeten we grijpen.” Veel van de woningbouwlocaties de komende jaren liggen langs of nabij het water. Er is dus de mogelijkheid om aan- en afvoer van bouw- en sloopmaterialen per schip te doen. Bij gerealiseerde nieuwbouwwijken kan de aan- en afvoer van goederen over water geregeld worden. Voor de provincie Utrecht is de grootste opgave de komende jaren de uitvoering van de klimaatafspraken. Schaddelee zegt: “Zet als samenwerkende overheden je tanden in het Regionaal Mobiliteitsplan waarin de uitvoering van de klimaatafspraken rond mobiliteit vorm krijgt. Het gaat om moeilijke en ingrijpende doelen: een enorme besparing van CO2 en die halen we niet als we doorgaan zoals nu. Kijkend naar het aandeel van goederenvervoer in de CO2-uitstoot is hier substantieel winst te halen. Door reductie van transport door bundeling, door inzet van emissieloze voeren vaartuigen en door meer transport over water.” Binnensteden Extra impulsen voor transport over water vind je in oude binnensteden, zoals Utrecht. In de historische binnenstad geldt een maximale aslast van 2 ton, vanwege de kwetsbare werven. Zo’n aslast overschrijdt je al met een volgeladen elektrische bestelbus. Als je in de binnenstad zwaardere goederen wilt vervoeren, zoals bouw- en sloopmaterialen, is vervoer over water een praktisch maar ook commercieel interessant alternatief. Behalve de aslastbeperking kent Utrecht vanaf 2025 een zero emissie-zone in de binnenstad. Ook dit speelt vervoer over water in de kaart. De gemeentelijke stroomboot – bekend als bierboot Havenlocaties 2023 - 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication