Foto Frank Ardesch – is al vele jaren actief op de Oudegracht met horeca- en afvaltransport. Recent hebben private partijen hier vervoer van bouw- en sloopmaterialen aan toegevoegd. Zo transporteert een elektrische duwboot een dekschuit met bouwmaterialen door de stadswateren. Netwerk van hubs Die bierboot is een goed begin, vindt Ardesch. “De bier- en afvalboot is een mooi initiatief dat al meer dan twintig jaar perfect functioneert op een relatief kleine schaal” zegt hij. “Maar als je nou groot gaat denken. Bouw een systeem van hubs van het lokale naar het regionale en het interregionale niveau. Maak die hubs voor water en weg. Dan creëer je een systeem van de binnenstad naar de randen van de stad. Als je dan ook steden aan elkaar koppelt, krijg je vanzelf ook verbindingen naar het achterland.” Peter de Bruijn staat aan de basis van het Metropolitan Hub System, een aanpak waarin de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht, maar ook allerlei watergebonden steden in deze provincies, samenwerken in transport over water. “Wij bouwen een netwerk van regionale hubs, die we verbinden met emissievrije schepen. We leggen daarmee de verbinding tussen de binnenhavens en de lokale havens, denk aan Utrecht, Leiden, Delft, Zaandam en Alkmaar.” Hij is er van overtuigd dat er winst te halen is door verder te kijken dan de verbindingen tussen de inlandterminals en zeehavens. “Wij willen steden met elkaar verbinden. Daarvoor moeten de inlandterminals en de vervoerders anders gaan werken. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een lijn Tiel, Utrecht, Flevoland. Dus 8 - Havenlocaties 2023
9 Online Touch Home