72

Bij de ingang van de Maasvlakte verrijst de Rotterdam Food Hub Havenbedrijf Rotterdam: op weg naar de duurzaamste haven van de wereld De wereld om ons heen is niet vaak zo snel veranderd als in de afgelopen jaren. De COVID-pandemie, de gevolgen hiervan en de situatie in de Oekraïne laten zien dat we snel en flexibel moeten kunnen inspringen op (onvoorziene) veranderingen. We zien ook al langer de vraag naar duurzame ontwikkelingen. Om Nederland zijn voorname positie op het gebied van internationale handel te laten behouden, moeten we op zulke ontwikkelingen kunnen blijven inspelen. Als grootste containerhaven van Europa, heeft Havenbedrijf Rotterdam hierbij een belangrijke rol. 72 - Havenlocaties 2023 H avenbedrijf Rotterdam kan dankzij goede financiële resultaten in 2022, de bijzondere rol als investeerder in de ontwikkeling van de haven blijven uitvoeren. Havenbedrijf Rotterdam richt zich hierbij niet alleen op de infrastructuur, maar ook op duurzame energiebronnen, schonere lucht, werkgelegenheid en veiligheid, gezondheid en welzijn. Hiermee ruimte creërend voor de transitie naar een duurzame haven. Oekraïne De inval van de Russische troepen in Oekraïne in februari 2022 brengt wereldwijd een schokgolf teweeg. De oorlog is verschrikkelijk. Bedrijven en personen, iedereen wordt in meer of mindere mate geraakt door de consequenties ervan. Ook het speelveld waarin de haven van Rotterdam opereert, maakt een enorme verandering door. De overslag van containers vanuit Rusland is sinds de inval vrijwel stilgevallen. Verschillende sanctiepakketten van onder andere de Europese Unie zorgen onder meer voor een verbod op de import van staal, steenkool, olie en olieproducten uit Rusland. Zo zijn kolen sinds augustus 2022 niet meer via Rotterdam vervoerd. Hetzelfde geldt voor olie (december 2022) en olieproducten (februari 2023). Slechts

73 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication