13

Port of Moerdijk is de tweede containerhaven van Nederland en een belangrijk multimodaal knooppunt in Europa aangesloten via weg, spoor, pijpleiding en water. Verbonden met 12 landen en 31 bestemmingen, speelt ook binnen vaart een cruciale rol in de Brabantse haven. De West-Brabant Corridor is inmiddels een bekend succesverhaal. En per dit jaar zijn er nieuwe verbindingen bijgekomen, zoals de Limburg Express, de verbinding tussen Moerdijk, Born en Venlo en een nieuwe binnenvaartverbinding tussen Moerdijk en Duisbrug. “Samenwerken is telkens de sleutel tot succes”, zegt Commercieel Manager Logistiek, Kyra Lemmens van het Havenbedrijf Moerdijk. Kyra Lemmens, Commercieel Manager Logistiek, Havenbedrijf Moerdijk H et gaat goed met de haven van Moerdijk en samenwerken is één van de pijlers onder dat succes, legt Lemmens uit. Ze noemt de West-Brabant Corridor als lichtend voorbeeld. “De grote carriers krijgen voorrang bij de deepsea-terminals, waardoor binnenvaartschepen soms lang op hun beurt moeten wachten. Door containerlading te bundelen op één binnenvaartschip krijg je een fixed window bij de deepsea terminal en vermijd je wachttijden. Het zorgt voor een betrouwbaardere lijndienst, verlaagt de kosten en verhoogt de betrouwbaarheid van de bargeverbindingen.” Kans De West-Brabant Corridor is een samenwerkingsverband van vier inland terminals: Tilburg, Oosterhout, Moerdijk en Bergen-op-Zoom. Jaarlijks bundelen Barge Terminal Tilburg, Oosterhout Container Terminal en Combined Cargo Terminals in Moerdijk circa 400.000 TEU op het traject van en naar de Rotterdamse haven. Daarmee vormt de dienst een belangrijke verbinding tussen de Rotterdamse haven en de diverse (logistieke) bedrijven in de Brabantse regio. “Belangrijk bijkomend voordeel van het bundelen is dat het milieuwinst oplevert omdat er minder schepen nodig zijn, en er minder vervoer over de weg plaatsvindt.” Dat laatste is een actueel thema, “Door containerlading te bundelen op één binnenvaartschip krijg je een fixed window bij de deepsea terminal en vermijd je wachttijden.” Havenlocaties 2025 - 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication