17

De Alphenaar vaart elektrisch tussen Moerdijk en Alphen aan de Rijn ken gevoerd met andere havens, zowel in Nederland als daarbuiten, om nieuwe bestemmingen en verbindingen te onderzoeken. Waar kansen worden gezien, wordt dan meteen het havenbedrijfsleven betrokken. Zij zijn het die het tenslotte moeten gaan doen.” Dat Moerdijk óók een zeehaven is, is niet bij iedereen bekend, weet Lemmens. “Maar met een diepgang van 8,9 meter zijn we Port of Moerdijk ontstond eind jaren 60. De haven is uitgegroeid tot een industrieel cluster van internationale allure en is sinds jaar en dag een van de logistieke hotspots van Nederland. De relatief jonge haven is de enige zeehaven van Brabant en richt zich in zijn strategie op shortsea-verbindingen. Naast shortsea vormen buisleiding, spoor en binnenvaart belangrijke modaliteiten en is ook de goede bereikbaarheid over weg van belang om in de markt bekend te staan als een bereikbare, congestie-arme en flexibele haven. Het haven- en industrieterrein Moerdijk is opgedeeld in clusters als het Industrial Park, Ecopark en Seaport. Nieuwe bedrijven die zich willen vestigen moeten passen binnen deze clusters en voldoen aan duurzaamheidscriteria aangezien het havenbedrijf voorop wil lopen op gebied van circulaire economie. Zo voldoet ook het nieuwe Logistiek Park Moerdijk (LPM) aan hoge maatstaven en kent het gebied een BREAAM-Very Good certificering. Het LPM dat momenteel aan de andere zijde van de A17 in de oksel met de A16 gerealiseerd wordt, is met de haven verbonden via een interne baan, waar straks alleen vrachtverkeer toegang toe heeft om zo verder bij te dragen aan bereikbaarheid en milieudoelstellingen. een typische shortseahaven.” De haven is om meerdere redenen van belang voor de Nederlandse economie, legt ze uit. “Moerdijk is één van de vijf Nederlandse zeehavens van nationaal belang verenigd in de BOZ en een grote multimodale hub, met bargeen spoorverbindingen. Er zijn hier shortsea-verbindingen naar eenendertig bestemmingen in twaalf landen en ook meerdere railverbindingen. Transportbedrijf Schavemaker biedt zes keer per week een dienst aan tussen Moerdijk en Polen. Shortsea-rederij A2B-online Container B.V. is in januari een railverbinding tussen Moerdijk en de regio Milaan gestart. “Die gaat op dit moment drie keer per week en deze treinverbindingen sluiten weer aan op de shortsea-verbindingen die worden aangeboden via de haven van Moerdijk. Dat alles maakt dat Moerdijk een belangrijke draaischijf is in allerlei vervoersstromen voor Europa. << www.portofmoerdijk.nl ‘Moerdijk is een belangrijke draaischijf in allerlei vervoersstromen’ Havenlocaties 2025 - 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication