21

Om die samenhang te creëren en de transitie te realiseren kunnen alle overheden MHS inschakelen. Ook bedrijven en kennisinstellingen zijn van harte welkom. Tomas te Velde is bestuurder bij MHS. Hij heeft een boeiend curriculum. Hij is opgeleid als industrieel ontwerper. Aan de TU Delft was hij teammanager van het Solar Boat Team. Tegenwoordig is hij directeur-eigenaar van Make Day, hij helpt bedrijven bij strategische veranderingen. “MHS helpt bij het verduurzamen van logistieke vraagstukken met een integrale aanpak”, zegt hij. Het sleutelwoord bij die integrale aanpak is volgens MHS: ladingstroom-coalities. In zo’n coalitie zitten alle stakeholders van een specifieke ladingstroom. Overheden, bedrijven en kennisinstellingen werken intensief samen voor een beter gebruik van vaarwegen. Dit is belangrijk omdat een puntoplossing geen verschil maakt, zo stelt Tomas. Oplossingen moeten als systeem in elkaar grijpen om succesvol te zijn. Daarom moeten overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen het samen doen. De coalitie komt wekelijks een half uurtje samen. Tomas: “Ik stel bij het begin van het proces de vraag of we dit samen willen. Die vraag wordt natuurlijk positief beantwoord. Later stel ik hem steeds weer, willen we dit samen? Dan worden er dingen mogelijk die je van te voren niet bedacht had.” Het doel van deze innovatieve aanpak is het creëren van logistieke diensten met een goede balans tussen weg en water, samen met bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Bij coalities kan je denken aan publiek-private samenwerking rond specifieke ladingstromen zoals bouw, afval, retail, food, pakketten en passagiers. Grote bouwbak combinaties kan elk type lading over water worden vervoerd.” Peter loopt voorop, in zijn denkbeelden over emissieloos transport. Hij heeft inmiddels afscheid genomen van het begrip ‘modal shift’. Hij legt het uit: “Bij de keuze voor logistieke modaliteiten moet je uitgaan van bestaande goederenstromen en die op een zo efficiënt mogelijke manier van A naar B vervoeren, met als uitgangspunt dat het emissieloos is.” Daarom gaat MHS uit van ‘varen als het kan, rijden als het moet’. Maar Peter kijkt nog een stap verder, want je kan goederen ook emissievrij per spoor of pijpleiding verplaatsen. “Ik spreek dan ook liever van modal choice, dan van modal shift.” In het huidige Nederland zijn er nog teveel vervoerstromen over de weg, terwijl vervoer over water efficiënter kan zijn. Om water beter te benutten is er afstemming nodig tussen vervoerder, ladingeigenaar en overheden. Peter: “Er zijn veel initiatieven vanuit verschillende overheden en logistieke partijen gestart, maar de samenhang ontbreekt.” Havenlocaties 2025 - 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication