Een succesvol voorbeeld van een project waarbij een goederenstroom op emissieloze wijze tot stand gebracht is, is de Witte Singel in Leiden. Peter: “Leiden is leuk en overzichtelijk. De gemeente is blij hoe we dit project hebben opgestart met de coalitie eromheen.” De opdrachtgever van het project was de Universiteit Leiden. Die bezit veel vastgoed in het centrum van de stad. Via bestaande duwbakjes en de innovatieve E-Pusher CityBarge werd sloopafval in containers naar de rand van de stad gevaren, waar die op een vrachtwagen werd geladen en afgevoerd. Daarbij is efficiënt gebruik gemaakt van de waterwegen in de stad, zonder uitstoot van schadelijke stoffen. In de coalitie zaten onder andere de universiteit Leiden, de gemeenprojecten, nieuwbouw of verduurzaamheidsopgaven zijn kansrijke situaties voor het creëren van dit soort gelegenheidscoalities om de omvangrijke goederenstromen op een efficiënte en emissieloze manier te organiseren. MHS partner Circle Line Logistics heeft alle logistieke kennis en kunde in huis. Samen met de coalitiepartners ontwikkelen zij de emissievrije dienst. Het dreamteam maakt samen met de coalitie een integraal plan met hubs, hard- en software. Tomas: “Zo’n dreamteam is een unieke combinatie van intrinsiek gemotiveerde mensen die allemaal competenties inbrengen die nodig zijn om de transitie te ondersteunen.” De goederenstroom wordt in kaart gebracht, er wordt nagedacht over het combineren van stromen. Er worden tijdelijke of permanente hubs bedacht. En er wordt nagedacht over laadinfrastructuur voor elektrische vaartuigen. te, de provincie, de aannemer Constructif en afvalverwerker Renewi. “Eigenlijk is het een heel basaal proces, wat is er nodig? Is er een aanleglocatie nodig? En dan moeten we gaan kijken, afspraken maken over de plek aan de rand van de stad om over te slaan. Dan ga je kijken naar het bestemmingsplan, en naar vergunningen. Maar omdat iedereen aan tafel zit, heb je hele korte lijnen en kan iedereen zijn ding doen.” Snel schakelen dus, in optima forma. Het project toont aan dat de gevolgde strategie direct leidt tot meetbare maatschappelijke rendementen. En dat met beperkte middelen. Samen met de eerdere ervaringen met bouwlogistiek in Utrecht heeft het concept van de E-Pusher/duwbakcombinatie zich in de praktijk bewezen, vindt Peter. En inmiddels is op de Zaan de grotere variant, de E-Pusher M, in productie gegaan. “Je kan de E-Pusher nu overal tegenkomen: op vijvers, een hofvijver, op grachten, rivieren en kanalen.” Eén van de grote knelpunten bij de transitie naar schoon vervoer over water is de financiering voor het verduurzamen van schepen en overslaglocaties. Om deze uitdaging aan te pakken, heeft MHS Almar van Herk aan boord gehaald. Vanuit MHS richt hij zich 22 - Havenlocaties 2025
23 Online Touch Home