23

specifiek op financieringsvraagstukken. Voorheen werkte Almar bij KOTUG en was samen met MHS betrokken bij de ontwikkeling van de KOTUG E-Pusher, een elektrische duwboot. Momenteel is hij mede-eigenaar van Jansma Shipping. Als voorbeeld van één van de bedreigingen benoemt Almar de huidige vloot aan binnenvaartschepen. Hij voorziet in de komende jaren problemen bij het operationeel houden daarvan. “Van de ongeveer vijfduizend binnenvaartschepen die onder Nederlandse vlag varen, behoren er zo’n drieduizend tot de CEMT-klasse I tot en met IV”, legt hij uit. CEMT is de indeling van binnenvaartschepen in een aantal standaardtypen, uitgaande van de afmetingen van vaarwegen in Europa. “Die drieduizend schepen zijn relatief klein met een gemiddelde leeftijd van meer dan vijftig jaar.” Almar stelt dat door de hoge leeftijd van deze schepen traditionele financiering voor verduurzaming vaak niet meer beschikbaar is. “En juist dit formaat schepen biedt kansen voor regionaal transport over water.” Hij benadrukt dat, om de doelstellingen van de modal shift en het nationale klimaatbeleid te halen, er naast technische innovaties ook alternatieve financieringsvormen nodig zijn. “Als we willen dat een groter deel van de goederenstromen via water verloopt, moeten we nadenken over nieuwe financieringsmodellen die de toekomst van de binnenvaart en onze binnenvaartschippers waarborgen.” De integrale aanpak van MHS kan daarbij helpen. Peter: “We kijken naar het volume dat voor de hele regio vervoert moet worden en ontwerpen daarvoor een optimale emissievrije logistieke infrastructuur. Daarbij maken we gebruik van bestaande schepen die verduurzaamd zijn en van nieuwe elektrische duwboten. Wij geloven dat dit ‘infrastructuur denken’ aantrekkelijk is voor investeerders.” Uiteraard gaat het niet allemaal vanzelf. Peter: “Onze integrale manier van werken is onbekend is, dat leidt tot weerstand. Zo moeten overheden diep nadenken hoe ze dit moeten financieren, want zoiets lijkt al gauw staatssteun. En ondernemers in de logistieke sector moeten op zoek naar nieuwe verdienmodellen.” Wat helpt is dat de eerste E-Pusher/duwbak combinaties al varen, zodat men in de praktijk kan ervaren dat het ‘nieuwe varen’ ook echt werkt. Het vergroenen van transport over water kan wel een impuls gebruiken, net als het efficiënter organiseren van goederenstromen. Verladers, bouwbedrijven, gemeenten, havens en binnenvaartschippers kunnen contact opnemen met MHS voor een quick scan van de ladingstromen. De specialisten van MHS vertellen daarna snel of transport geschikt is voor een ladingstroomcoalitie. Een duurzamer logistiek proces begint met één mail of telefoontje. Voor informatie over kunt u terecht bij het team van MHS: Peter de Bruijn: +31 655722880, peter.debruijn@metropolitanhubsystem.nl Tomas te Velde: +31 655307662, tomas.tevelde@metropolitanhubsystem.nl www.metropolitanhubsystem.nl Havenlocaties 2025 - 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication