24

De ongekende mogelijkheden van Port of Utrecht De provincie en gemeente Utrecht denken dat er veel winst te behalen valt met een intensiever gebruik van de waterwegen in en rond de stad. Op het water is veel logistieke capaciteit beschikbaar, in tegenstelling tot het wegennet dat al maximaal benut wordt. G emeente en provincie hebben zich verenigd in Port of Utrecht, een samen werkingsverband waarin ook Rijkswaterstaat en de gemeenten Stichtse Vecht en Nieuwegein participeren. Onder het motto ‘Varen waar het kan, rijden als het moet’, probeert Port of Utrecht de modal shift in de stadsregio Utrecht handen en voeten te geven. Dat is onder andere ingegeven door de enorme bouwopgave waar de provincie voor staat, de komende vijftien jaar moeten er ruim 150.000 woningen bijkomen. Alleen al de logistieke stromen voor dit bouwproces zijn een extra belasting voor het al intensief gebruikte wegennet. Door een belangrijk deel van die stroom over water af te wikkelen wordt de druk op het wegennet verminderd. Met schoon vervoer over water wordt er ook nog een bijdrage geleverd aan de luchtkwaliteit en het bereiken van klimaatdoelen. 24 - Havenlocaties 2025 De regio Utrecht heeft een eeuwenoud netwerk van waterwegen. Het centrum van de stad, met zijn kenmerkende werfkelders, ontleent er deels zijn bestaan aan. Die grachten kan je nog steeds benutten voor schone stadsdistributie. Dat gebeurt al voor de horeca en de afvoer van afval. Maar er zijn meer kansen, bijvoorbeeld bij bouwprojecten in het centrum of de gebundelde bevoorrading van winkels. Niet alleen in het centrum van Utrecht zijn er kansen. Met het Merwedekanaal, de Vecht, de Lek en het Amsterdamrijnkanaal zijn er legio mogelijkheden voor plaatsen als Maarssen, Breukelen en Nieuwegein. Port of Utrecht wil die kansen aanjagen. Berend van Heezik is de nieuwe programmadirecteur en het boegbeeld van Port of Utrecht. Vervoer over water met bouwmaterialen voor de binnenstad van Utrecht “Ik heb een beetje een dubbele pet, want ik ben ook logistiek makelaar voor de gemeente Utrecht. En die is natuurlijk ook mede-oprichter van Port of Utrecht.” Port of Utrecht is daarnaast actief binnen het Metropolitan Hub System (MHS), een interregionaal samenwerkingsverband om vervoer over water te stimuleren. “De ruimte in stedelijk gebied wordt steeds schaarser en de ruimte die er is wordt intensief gebruikt door verschillende belanghebbenden”, zegt Berend. “Dat speelt bijvoorbeeld bij binnenstedelijk bouwen, waarbij er amper ruimte is voor de materialen van de bouwers.” Volgens hem kan vervoer over water dan een goede oplossing zijn, zodat de overlast zo klein mogelijk is. “Aanvoer gebeurt dan via logistieke hubs aan de rand van het stedelijk gebied. Port of Utrecht ondersteunt hierin en brengt private en publieke sector samen.” Berend en zijn collega zijn er ook om ondernemers te helpen bij de modal shift. Een overstap van truck naar schip gaat vaak gepaard met koudwatervrees, ondernemers varen op routine en kiezen met een vrachtauto voor de bekende weg. Met een beetje hulp van Port of Utrecht kunnen nieuwe wegen en ideeën worden verkend en gerealiseerd. <<

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication