42

TBSY en Port of Harlingen vullen elkaar goed aan ‘Shortsea wordt steeds belangrijker en schoner met innovatieve schepen’ Port of Harlingen groeit als belangrijke shortsea-hub voor Scandinavië, de Baltische staten en Engeland. Terwijl grote zeehavens kampen met congestie, biedt Harlingen een efficiënter en duurzamer alternatief met snellere afhandeling, directe verbindingen en ruimte voor innovatieve schepen. Dit sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van Thecla Bodewes Shipyards (TBSY), dat in Harlingen een scheepswerf heeft. “O nze grote en zeewaardige schepen bouwen we in Kampen”, vertelt Thecla Bodewes. “Daar maken we schepen tot maximaal 135 bij 17,8 meter. Voor grotere schepen zetten we de bouw voort in Harlingen, waar we schepen tot 20 meter breedte kwijt kunnen. Zodra een schip in Kampen te water gaat en in bedrijf is gesteld, varen we eerst naar IJmuiden om haar vanaf daar op volle zee te testen voor onszelf. Daarmee weten we zeker dat het schip voldoet. Vervolgens voeren we in Harlingen de laatste controles uit, meestal in één dag. Daarna gaan we met de officiële instanties, zoals de classificatiebureaus, varen. Vervolgens liggen we vaak nog een week in de haven voor de oplevering en de laatste documentatie.” Voor Thecla Bodewes Shipyards is Port of Harlingen een onmisbare schakel. “Elk zeeschip dat we bouwen, komt even in Harlingen te liggen”, zegt Bodewes. “Op een goed moment hadden we er zelfs vier tegelijk aan de kade. We werken nauw samen met het havenbedrijf, andere ondernemers in de haven en instanties zoals het Loodswezen. In Harlingen wordt uiteindelijk bepaald of onze schepen voldoen aan de nationale en internationale regelgeving zodat het schip en bemanning veilig op zee kunnen opereren.” Voorop in duurzaamheid Thecla Bodewes Shipyards zet bij haar bedrijfsvoering vol in op innovatie en verduurzaming. Dat is een visie die perfect aansluit bij Port of Harlingen. “Wij zijn actief bezig met duurzaamheid, ecologie en het inpassen van bedrijvigheid op een manier die de kwetsbare Waddenomgeving respecteert”, zegt Paul Pot, directeur van de Friese zeehaven. “De werkwijze van TBSY en hun schepen passen hier uitstekend bij.” Bodewes licht toe dat alle schepen van TBSY elektrisch worden aangedreven én volledig voorbereid zijn op de toekomst. De innovatieve dieselelekDe zijlader SCAN FLELL 85 X 16. 3176 GT laadt zoutpallets bij Nesta trische aandrijving vormt hierin een belangrijke tussenstap. De schepen worden aangedreven door elektromotoren, die nu nog worden gevoed door de aller schoonste vrachtwagen dieselgeneratoren die soms zelfs gebruikmaken van biodiesel. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst eenvoudig over te schakelen op nog duurzamere energiebronnen, zoals waterstof, methanol of batterijen. “Onze ontwerpen zijn volledig toekomstbestendig en kunnen eenvoudig worden aangepast zodra duidelijk wordt welke brandstof de standaard van de toekomst wordt”, aldus Bodewes. Door gebruik te maken van een slim vermogensbeheerssysteem en gemonitorde ‘just in time’vaarsnelheden verbruiken de schepen extreem weinig brandstof. “En daarmee extreem weinig uitstoot”, zegt Bodewes. “Om het beeldend te maken: we vervoeren met twee, drie en soms vier vrachtwagenmotoren per schip evenveel vracht als 380 vrachtwagens. Daarom probeert TBSY ook het bewustzijn te vergroten. Want er wordt vaak gezegd dat de scheepvaart vervuilend is, maar per vervoerde ton is het verreweg de schoonste transportmethode.” Shortsea als slim alternatief Shortsea shipping speelt volgens Bodewes en Pot een steeds belangrijkere rol in de transitie naar duurzamer transport. “Transport over de weg wordt duurder en minder efficiënt door een tekort aan chauffeurs en strengere wet- en regelgeving, zoals tolheffingen”, legt Pot uit. “De elektrificatie van het wegtransport loopt bovendien tegen grenzen aan door netcongestie. Shortsea-coasters bieden daarvoor een duurzaam en kostenefficiënt alternatief, mede dankzij de efficiënte en schone generatoren die de benodigde elektriciteit opwekken.” Een ander voordeel van de elektrisch aangedreven schepen is de mogelijkheid om efficiënter te varen en energie slimmer te gebruiken. “In de binnenvaart zou je al goed met batterijen kunnen 42 - Havenlocaties 2025

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication