45

bij onze oosterburen kampen met een laag waterpeil in de Rijn, dan kunnen wij hier grote schepen uit de zeehavens afladen en het laatste traject, naar bijvoorbeeld Duisburg, met kleine schepen doen. Zo benut je toch de maximale capaciteit. Daardoor zijn wij hier echt een uniek logistiek knooppunt.” Witjes benadrukt wel hoe belangrijk het is dat de sluizeninfrastructuur snel weer helemaal op orde is. “Dat is voor de binnenvaart van essentieel belang. Onze waterwegen zijn net zo belangrijk als onze snelwegen.” Transport over water bespaart Hyster-Yale tijd en kosten Een bedrijf dat veelvuldig gebruik maakt van de logistieke service van Daanen Shipping is Hyster-Yale, fabrikant van heftrucks en reach stackers. Wereldwijd werken er 9.000 mensen op 13 productielocaties. Het bedrijf is al sinds 1952 gevestigd in Nijmegen en daarmee één van de eerste ondernemingen in de haven. “Hier in Nijmegen bouwen we onze grote heftrucks (reach stackers, empty container handlers, terminals trekkers) met een gewicht tot wel 150 ton”, vertelt Wim van Dam, vice president Manufacturing & Logistics EMEA. “Als we die over de weg moeten vervoeren zijn er 3 vrachtwagens voor nodig. Het is voor ons heel belangrijk dat we deze heftrucks niet hoeven te demonteren voor het transport. En dus ook niet weer in elkaar hoeven te zetten bij de ontvanger. Bij vervoer per schip hoeft dat allemaal niet. Via onze eigen havenaansluiting kunnen we de zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge bereiken. Daarvandaan gaan onze trucks de hele wereld over en kunnen we veel locaties over het water bereiken.” Volop kennis en kunde in Nijmegenregio Niet alleen vanuit logistiek oogpunt is Nijmegen belangrijk voor Hyster-Yale. “We hebben hier ook onze centrale hub voor de ontwikkeling van zero-emissie aandrijflijnen voor onze zware voertuigen. In deze regio zijn ontzettend veel kennisinstellingen en toeleveranciers, waar we goed mee samenwerken rondom deze nieuwe innovatieve ontwikkelingen. En tot slot kunnen we hier in Nijmegen, door de ligging dichtbij de grens, ook prima aan personeel komen voor onze assemblageactiviteiten.” EMR: van schroot tot belangrijke grondstof Een andere speler in de Nijmeegse binnenhaven is European Metal Recycling (EMR), een bedrijf met wereldwijd 130 vestigingen. “Wij Havenlocaties 2025 - 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication