57

De genoemde droge zomers maakten de Twente kanalen deels onbruikbaar. “Bedrijven zaten met de handen in het haar. Het had grote impact op de transportmogelijkheden en de leveringszekerheid. Niet voor niets dat bijvoorbeeld Nobian, maar ook For Farmers, zich bij onze onderzoeksgroep aansloten. Zij zien de noodzaak.” Frisse ideeën, denkkracht en creativiteit Dankbaar maken ze gebruik van de denkkracht en de creativiteit van studenten. “Zij kunnen ook met een zekere afstand naar de problemen kijken en komen dan met mooie oplossingen, frisse ideeën en mogelijke uitwegen. Je kunt in de zeer droge zomermaanden ook niet zondermeer terugvallen op de weg. Een deel van het transport kan bij laag water wel over de weg worden afgehandeld, maar er zijn simpelweg onvoldoende vrachtwagens beschikbaar om het volledige volume van de binnenvaart op te vangen. Dit wordt versterkt doordat bedrijven bij droogte massaal naar wegvervoer grijpen om het hoogst noodzakelijke alsnog geleverd te krijgen. En er is niet alleen een gebrek aan materieel én chauffeurs, het is ook in een periode dat er meer mensen op vakantie zijn. Plus dat we om verschillende redenen natuurlijk niet willen dat er méér vrachtwagens op de weg verschijnen.” “Omdat de bedrijven die het project, dat overigens mede wordt gefinancierd door TKI Dinalog, startten gebruik willen blijven maken van de binnenvaart en omdat we geen grote infrastructurele oplossingen kunnen verwachten, gaan we met hulp van resilience en digital twinning de binnenvaart proberen te optimaliseren.” Dashboard en simulatiemodellen ontwikkelen Wat gaat dat dan opleveren? “We willen met hulp van een dashboard en een simulatiemodel kunnen bepalen welk type schip met welke beladingsgraad het beste is in een specifieke situatie. Dit eventueel in combinatie met tussenopslag, overslag elders en een vorm van wegtransport. Daarbij willen we de waterstanden beter kunnen voorspellen, op basis van data uit het verleden én het heden.” Ze gaat verder: “Ook een scan van de supply chain van bedrijven maakt onderdeel uit van ons onderzoek. Zo kunnen we zien waar de kwetsbaarheden zitten en die eventueel aanpakken en -passen. Zo ontstaat een beter inzicht in het hele speelveld, voor gebruikers en beheerders. Én het mooist is dat je op deze manier op zoek kunt gaan naar mogelijke samenwerkingen tussen verschillende bedrijven en vervoerders. De inzet van kleinere schepen behoort tot de mogelijke oplossingen.” Anne-Ruth Scheijgrond en Frank van Zomeren Hoewel op het Twentekanaal de nood qua droogte zeer acuut is, zijn er ook andere plekken waar soortgelijke problemen voorkomen of kunnen ontstaan. Daarom is het ook de ambitie om de Overijsselse oplossingen nationaal en internationaal uit te rollen. “Wij willen data delen, zodat andere regio’s hier ook van kunnen profiteren”, knikken Scheijgrond en Van Zomeren beide. Van nationaal belang “We maken immers ook gebruik van data van andere organisaties. We moeten ook de algehele binnenvaart en het waterbeheer verbeteren en beter op elkaar afstemmen. Door het gebruik van digitale tools en AI kunnen logistieke processen efficiënter en veerkrachtiger worden. De digitale twin van de vaarwegen die we ontwikkelen helpt bij voorspellingen, maar we moeten natuurlijk wel aansluiten op de praktijk. Het project moet niet alleen voor Twente gelden, maar voor de hele Nederlandse binnenvaart voordelen opleveren.” << www.portoftwente.com Havenlocaties 2025 - 57

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication