60

Maritieme maakindustrie Werkendam breidt uit Al jaren wordt erover gesproken, nu is er een doorbraak: de haven van Werkendam wordt uitgebreid. Eerst door de aanleg van een extra insteekhaven, daarna met een nieuwe ‘derde’ haven. Het resultaat van hechte samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven, met politieke steun van provincies en Den Haag. N et over de roemruchte brug bij Gorinchem, op de kop van Noord-Brabant en pal tegen de Biesbosch aan, ligt de haven van Werkendam (gemeente Altena). Waar de Boven-Merwede zich splitst in de Beneden-Merwede en de Nieuwe Merwede. Innovatief maritiem cluster Op deze strategische plek aan de drukste binnenvaartroute van Nederland, geschikt voor de grootste binnenvaartschepen van CEMT-klasse VIc, ontwikkelde zich de afgelopen jaren een vooraanstaand en innovatief maritiem cluster. Hoog vanuit de glazen kantoortoren van een van de prominente scheepsbouwers in deze haven, zien we links en rechts onder ons talloze kranen, maar geen enkele container. Dat is logisch, want Werkendam is geen overslaghaven. Hier zie je schepen in aanbouw en onderhoud. Meer dan 50 bedrijven, samenwerkend in Werkendam Maritime Industries (WMI), ontwerpen, bouwen en onderhouden hier schepen voor de zee- en kustvaart, binnenvaart, pleziervaart, offshore, werk- en baggerschepen. Ook plaatsen en onderhouden ze windmolens op de Noordzee. Klein oppervlak, grote prestaties Al die bedrijvigheid vindt plaats op een relatief klein oppervlak. Groot daarentegen is het maatschappelijk en economisch belang van deze binnenhaven. ‘Wist je bijvoorbeeld dat bij 96% van alle nieuwbouwschepen in Nederland minimaal 1 bouwer, toeleverancier of dienstverlener uit Werkendam betrokken is?’ zegt Wendy van Ooijen. Zij is wethouder economie van de gemeente Altena, waartoe Werkendam sinds 2019 behoort. ‘Ook voor de lokale en regionale economie is de 60 - Havenlocaties 2025

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication