66

Blueports Limburg ontwikkelt verder van start-up naar scale-up Toen in 2023 de samenwerkingsovereenkomst tussen de Limburgse binnenhavengemeentes de vastgestelde einddatum naderde, bleek de ambitie om de samenwerking verder door te zetten groter dan ooit. De naam Blueports had inmiddels goede bekendheid gekregen en bleek een sterk merk om verder uit te bouwen. Om de krachten maximaal te bundelen en ook meer operationele zaken samen aan te pakken, werden er twee communities opgericht: een Overheids- en een Bedrijfscommunity. P eter Pardoel, voorzitter van de raad van bestuur van de stichting Supply Chain Valley Limburg, is de kartrekker voor de Bedrijfscommunity. “Tien procent van de 2.800 logistieke bedrijven in Limburg is water gerelateerd en heeft dus op de een of andere manier raakvlakken met één van onze elf binnenhavens. Dát zijn de bedrijven waar we ons op richten voor de Blueports Bedrijfscommunity. We zijn langs alle elf binnenhavens gereisd en hebben interviews gedaan om zo een goed beeld te krijgen. En dan blijkt dat bijna alle kernthema’s die wij binnen Supply Chain Valley Limburg adresseren overeenkomen met wat we binnen de Blueports Limburg Bedrijfscommunity willen aanpakken. Denk aan infrastructuur en onderhoud, verduurzaming, circulaire transitie en innovatie.” Toekomstbestendig investeren Wat volgens Pardoel in deze sector vooral opvalt is de grote behoefte aan digitalisering en aan toekomstbestendig Human Capital beleid. “Ik ben me kapot geschrokken van hoe de vergrijzing toeslaat en de knowhow snel verdwijnt. Er is binnenkort niemand meer die weet hoe je een scheepsdiesel uit elkaar moet schroeven en in elkaar kan zetten. We moeten echt vol inzetten op werving en opleiding van personeel. Daarom gaan we dit jaar al een speciale variant van ons event ‘Experience the Supply Chain’ organiseren, gericht op de binnenvaartsector. We moeten onze binnenhavens hoe dan ook toekomstbestendig maken, op het gebied van personeelsbeleid, maar ook door toekomstbestendig te gaan investeren. Onze binnenhavens zijn een geweldige ‘enabler’ van de economie. We moeten meer gaan denken in kansen, want die liggen er genoeg. Onze geografische ligging is uniek! Met het Ruhrgebied om de hoek en Parijs in de nabije toekomst ook bereikbaar over water!” Overheidscommunity Naast de Bedrijfscommunity is er ook een Overheidscommunity opgericht. Peter van Wijlick, beleidsadviseur mobiliteit en logistiek bij de gemeente Venlo, is daarvan de kartrekker. Hij legt uit dat in deze opstartfase bekeken wordt welke vorm die community moet krijgen. “We hopen dat het uiteindelijk een juridische entiteit wordt. Ben je dat niet, dan kun je niet deelnemen aan Europese programma’s. Ook kun je met een entiteit, veel beter dan bij een samenwerkingsovereenkomst, een stukje professionalisering nastreven. Je kunt dan mensen in dienst nemen, die fulltime aan de slag gaan met die havenopgaven. Nu ligt dat nog bij de gemeenten, maar, hoe goed bedoeld hun inzet ook is, daar missen ze vaak de tijd, de kennis en de capaciteit om hun havenactiviteiten op strategisch, tactisch en operationeel niveau goed te kunnen invullen.” Als operationeel voorbeeld noemt Wijlick de rol van een havenmeester. “Veel gemeenten hebben die niet, andere hebben er wel een, maar die is niet 24/7 beschikbaar. Je zou met Blueports deze dienst prima kunnen aanbieden en faciliteren voor alle binnenhavens.” Wat staat er in 2025 te gebeuren? Het eerste halfjaar van 2025 wordt gebruikt om een goede juridische vorm voor de Overheidscommunity uit te zoeken en draagvlak daarvoor te verwerven bij de bestuurders in de elf gemeenten. Als alles volgens planning verloopt, kan begin 2026 de vlag uit voor Blueports in een nieuwe vorm. “Dan kunnen we echt aan de slag met al onze plannen.” Ondertussen worden dit jaar ook alvast concrete stappen gezet op de inhoud en worden plannen voorbereid. Van Wijlick noemt een aantal voorbeelden. Gezamenlijke Havenvisie “We willen, samen met de Provincie en de Blueports Bedrijfscommunity, een gezamenlijke havenvisie voor Limburg gaan schrijven. We denken nu al na over hoe we die koepelvisie vorm gaan geven. Een belangrijk onderdeel daarvan is de circulaire transitie. Wat is de rol van iedere Limburgse haven op dat gebied? Ze hebben allemaal hun eigen specifieke kwaliteiten en mogelijkheden. Waar 66 - Havenlocaties 2025

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication