70

Scheepvaart en klimaatverandering; een economisch perspectief Door: Martijn Streng en Hannah Mosmans Klimaatverandering heeft op verschillende manieren invloed op onze maatschappij. Binnen de transportsector, en met name de binnenvaart, wordt vaak gekeken naar de gevolgen van veranderende waterstanden; zoals de economische effecten van hoog- en laagwater. Een aspect dat steeds relevanter wordt, is de impact van het tegengaan van verzilting. In deze bijdrage bespreken wij de casus van de Parksluizen in Rotterdam, gebaseerd op recent onderzoek van het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics. Verzilting en de Parksluizen In de zomers van 2018 en 2022 moest het Hoogheemraadschap Delfland de Parksluizen in Rotterdam tijdelijk stremmen om verzilting tegen te gaan. Dit proces, waarbij zout water vanuit de Noordzee binnendringt, wordt versterkt door klimaatverandering en toenemende droogte, waardoor minder zoet water beschikbaar is om het zoute water terug te dringen. Zonder maatregelen kan verzilting schadelijke gevolgen hebben voor zowel de natuur als industrieën die afhankelijk zijn van zoet water. Het Hoogheemraadschap Delfland zag zich daarom genoodzaakt om de Parksluizen periodiek te sluiten om verdere ver70 - Havenlocaties 2025 zilting te voorkomen. Het periodiek sluiten had echter grote gevolgen voor het functioneren van de Schie als vaarweg en de bedrijven die hiervan afhankelijk zijn. Gezien de toenemende klimaatverandering en langdurige droogte periodes is de verwachting dat dergelijke stremmingen in de toekomst vaker zullen voorkomen, tenzij er structurele maatregelen worden genomen. Investeringen in de sluis zouden kunnen helpen de frequentie en duur van deze stremmingen te beperken. Om uiteindelijk een weloverwogen beslissing te kunnen nemen over dergelijke investeringen, is inzicht nodig in de potentiële economische schade van stremming. Economische activiteiten langs de Schie Langs de Schie bevinden zich diverse watergebonden bedrijven, actief in onder andere: • Afvalinzameling en -overslag • Zand op- en overslag • Betonmortelproductie • Overige watergebonden activiteiten, zoals scheepswerven Gezamenlijk genereren deze bedrijven ruim 6.000 scheepsbewegingen via de Schie en door de Parksluizen per jaar, wat neerkomt op ongeveer 120 schepen per week. Meer dan de helft van de

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication