“PortID wordt de onzichtbare, essentiële schakel voor digitalisering binnenhavens” Nederlandse binnenhavens kunnen een leidende rol spelen bij de optimalisatie van de transport en logistiek én de omslag naar een duurzame en circulaire economie. Een belangrijke stap is de versterking van de onderlinge samenwerking, met meer uniforme werkprocessen, informatiedeling en digitale ontsluiting van havenfaciliteiten. In 2025 begint dit op de goederenvervoer corridor dankzij het programma digitalisering binnen havens. Andere binnenhavens en gemeenten kunnen hierbij eenvoudig aanhaken. D e binnenhavens staan voor belangrijke uitdagingen. Het opvangen van de groei in containers en extra bulkstromen, samen met het vergroten van veiligheid en voorkomen van criminele ondermijning. Dat vraagt vooral om samenwerking tussen de binnenhavens en met de Havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam. Digitalisering is een belangrijke voorwaarde voor het uniformeren van werkprocessen en het digitaal verbinden van de havens en hun faciliteiten. “Zo kunnen binnenhavens bovendien beter aansluiten bij de internationale standaarden”, zegt Nanne Onland, voorzitter van de werkgroep Digitalisering Goederenvervoercorridor op de Oost Zuidoost corridor (OZO). Nieuwe beweging Samenwerking en digitalisering zijn belangrijke pijlers bij de ontwikkeling van de topcorridors. Hiervoor worden oplossingen gecreëerd die schaalbaar zijn naar meerdere knooppunten en uit74 - Havenlocaties 2025 Met PortID kunnen alle gebruikers van binnenhavens eenvoudig digitaal zaken doen. eindelijk de hele corridor. Onland: “Binnenhavens zijn een essentieel onderdeel van de logistieke knooppunten. Samen met hen zetten we een niet te stoppen beweging in gang. Dat begint met het creëren van samenwerkingsverbanden op de bovengemiddelde knooppunten die we digitaal verbinden. Eigenlijk net zoals dat bij de Haven Rotterdam en Schiphol gebruikelijk is. De coöperatie is de innovatie, de technologie vooral ons hulpmiddel. Hiermee tillen we alle betrokken bedrijven naar een hoger digitaal niveau.” Informatiedelen via een afsprakenstelsel De uitvoering begint in 2025 met vijf partners, waaronder de acht havens van Brabant Ports, acht havens van Port of Twente (vijf gemeenten) en veertien BluePorts in Limburg die zich hebben voorgenomen een associatie op te richten. Als onderdeel van het programma digitalisering binnenhavens richten zij met elkaar een associatie op, die het afsprakenstelsel van de binnenhavens “Met dit afsprakenstelsel kunnen alle havengebruikers op een veilige en betrouwbare manier informatie met elkaar delen.” Johan Gille, Havenbedrijf Rotterdam beheert. Hierdoor kunnen gebruikers – waaronder binnenvaartschippers, havenmeesters en watergebonden bedrijven – bij alle binnenhavens eenvoudig digitaal zaken doen. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken, boeken en verrekenen van havenfaciliteiten en dan gewoon met hun eigen app. Net zoals automobilisten eenvoudig overal kunnen parkeren, ongeacht de parkeerapp die zij gebruiken. Voor de informatie-uitwisseling wordt gebruik gemaakt van de Basis Data Infrastructuur (BDI) voor de logistiek.
75 Online Touch Home