12

NIEUWE NVB-VOORZITTER: ‘Het is belangrijk dat we als sector samen optrekken, dat we massa creëren’ Met Maarten van Gaans-Gijbels heeft de NVB sinds oktober vorig jaar een voorzitter die de weg weet in politiek en ambtelijk Brussel en Den Haag. “Er is een stip op de horizon nodig en die duidelijkheid moet uit Brussel en Den Haag komen.” ij zijn aantreden trof hij een vereniging aan met enthousiaste leden die graag samen aan de slag gaan, zo blikt hij terug. “Alleen kun je het niet, daarvoor is het allemaal te veel en te complex. Samen weet je meer en kan je meer, kijk maar naar de succesvolle samenwerking van Limburgse en Belgische binnenhavens in Blueports.” B Brussel, Den Haag en Limburg De roots van Maarten van Gaans-Gijbels liggen in Zuid-Limburg. Tijdens zijn studie aan het conservatorium raakte hij geïnteresseerd in de politiek. Hij verruimde zijn blik en na een traineeship bij de provincie Noord-Brabant belandde hij als lobbyist in Brussel. Daaropvolgend werkte hij drie jaar als parlementair assistent voor D66 in het Europees parlement. Eind 2016 ging Van Gaans-Gijbels in Den Haag aan de slag als senior beleidsmedewerker, om daar te eindigen als politiek adviseur van fractievoorzitter Rob Jetten. Hij had er de onderwerpen economie, infrastructuur en waterstaat onder zijn hoede. Na vier jaar Den Haag verkaste hij naar Limburg waar hij lid werd van het college van Gedeputeerde Staten, met de onderwerpen energie, klimaattransitie, mobiliteit en infra in zijn portefeuille. “Als ik een ding leerde in die jaren, dan is het dat als je iets wilt veranderen, je eerst naar je eigen gedrag moet kijken.” Essentieel “Nieuwe dingen komen telkens als vanzelf op mijn pad. Eric Janse de Jonge benaderde mij met de vraag om hem op te volgen. Ik had in Limburg natuurlijk te maken met het samenwerkingsverband Blueports en met de verduurzamingsopgave van de industrie. Er zijn plannen om vanuit gemeentelijk restafval groene waterstof te maken voor het industriecomplex Chemelot. Door afval te verwerken tot korrels die als brandstof kunnen dienen voor de fabrieksprocessen, wordt afval dus een grondstof voor de chemische industrie. Het moge duidelijk zijn dat het dan gaat om enorme volumes afval en korrels die vervolgens via de binnenvaart worden vervoerd. De haven van Stein is essentieel voor die plannen. En zo zijn er ontzettend veel projecten waarbij binnenhavens randvoorwaardelijk zijn voor het succes.” 12 - Havenlocaties 2024

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication