48

Vooruitgang móét, maar dat mag niet ten koste gaan van het noaberschap bij Port of Twente De ontvangst is Twents hartelijk. Het is duidelijk: Rotterdammer Frank van Zomeren is gesetteld in tukkerland. Dus is er goede koffie. Dus zijn er broodjes. Maar er is ook nog steeds de Rotterdamse directheid, als de manager van Havenbedrijf Port of Twente zijn licht laat schijnen op de actualiteit. Hoort ook bij zijn werk, niet om de hete brij heen draaien. Een kleine twee jaar fungeert hij inmiddels als, zoals hij het zelf kenschetst, ‘oliemannetje’ rond de Twentse havens. Frank van Zomeren V oordat het interview plaatsvindt, heeft hij een uitgebreid overleg gehad met verschillende betrokken partijen rondom het havenbedrijf. “Mensen van GBTwente, het gemeentelijk belastingkantoor, die voor ons de havengelden regelen en dergelijke. Maar ook mensen van het coördinatieteam, die de betrokken wethouders ondersteunen (Port of Twente is de verzameling van de Twentse gemeenten met binnenhavens Almelo, Hengelo, Enschede, Hof van Twente en het Achterhoekse Lochem, alle liggend aan de Twentekanalen, red.), de drie havenmeesters en de havenbeheerders. Het was de eerste keer dat we met die verschillende bloedgroepen bij elkaar zaten.” Noordoost-corridor En het is precies de functie die Van Zomeren dus vervult: contacten leggen en onderhouden met verschillende partijen. Oók partijen van verder weg, zoals de havens van Rotterdam en Antwerpen, of verantwoordelijken voor de noordoost-corridor. Want Twente is een verlengstuk van de havens in Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen richting Hamburg, Berlijn en de Baltische staten. Terug naar de belangrijke meeting. “Er ligt veel op ons bordje wat heel belangrijk is. Maar ik zeg altijd: ‘That’s not a plan, it’s a wish list’. Als je alle doelen, subdoelen en subsubdoelen optelt, krijg je een hele stapel. De kunst is om dat over de tijd uit te smeren, zodat het behapbaar wordt, ook wat betreft middelen en bestuurlijke aandacht. Prioriteiten stellen; een van de wezenlijke dingen waar de overheid nog weleens wat van kan leren.” “Een van de belangrijkse uitdagingen die we hebben: de customer experience. Je wilt dat de klant als het ware een reis maakt en daarbij een beetje het gevoel heeft: ‘Ik ben nu op het Twentekanaal en er is één partij waar ik mee te maken heb en dat is het Havenbedrijf.” Daarom is hij ook druk in overleg over bijvoorbeeld de software die ze gebruiken, waarmee de schippers zich kunnen aanmelden en waarmee de havenmeesters overzicht krijgen over wie van hun havens gebruik hebben gemaakt. “Zodat het vervolgens naar GBTwente kan worden gestuurd, die de aanslagen opleggen. Als gastheer van de Twentekanalen zijn wij ervoor verantwoordelijk dat alles goed draait.” 48 - Havenlocaties 2024

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication