49

Noaberschap Het betekent ook dat de schippers een zekere uniformiteit geboden moet worden. “De conditie van de spullen – de zogenaamde haven-assets - moet goed zijn, en ook de digitale informatie over de diepte van de vaarweg. Maar ook: waar is er plek en kan een schipper aanmeren? De havenmeesters spelen daar ook een centrale rol in, dat alles tiptop in orde is. Je moet daarbij het menselijke altijd in ogenschouw blijven nemen, Wat doet het Havenbedrijf? Hij kreeg het afgelopen jaar geregeld de vraag: ‘Wat doet het Havenbedrijf Port of Twente nu eigenlijk?’ Om alle facetten uit te leggen, liet Frank van Zomeren een handzaam informatieblad ontwerpen door Kennispunt Twente. In het overzicht is onder meer te lezen dat er in de acht havengebieden die Port of Twente vormen (Almelo, Almelo-XL, Hengelo, Enschede, Delden, Goor, Markelo en Lochem) ruim 1900 vestigingen van bedrijven waren in 2022, waar in totaal bijna 32.000 mensen een boterham verdienden. In 2020 bedroeg de totale economische toegevoegde waarde van de Twentse binnenhavens 444 miljoen euro, waarvan de haven in Hengelo 40% voor zijn rekening neemt. Onder de sprekende koppen ‘Waar vervoer over water samenvloeit’, ‘Van weg naar water’ en ‘Beter – slimmer – duurzamer’ worden de recentste ontwikkelingen besproken. dat is het Twentse noaberschap. Dus als er iets met een schip of een schipper aan de hand is, dan moet je daarop inspelen. Flexibel zijn, elkaar helpen. Het is daarom ook goed dat je een gezicht hebt, naar de schippers toe, zoals de havenmeesters, en naar buiten toe in de vorm van mijn persoon.” “Ik weet”, klinkt het trots, “dat mijn havenmeesters bij de schippers hoge ogen gooien. De betrokkenheid wordt gewaardeerd. Ze zijn niet in de eerste plaats ‘slechts’ een verlengstuk van de gemeente, maar helpen de mensen echt. Kijk, als een schipper een keer een foutje maakt, dan gaan we niet meteen over tot een sanctie. We gaan eerst praten en dan komen we er samen uit. Natuurlijk moeten we vooruit, maar die noaberschap moet blijven. Je gaat ze niet meteen op de bon slingeren.” Duurzaamheid en circulariteit Als we het dan toch over ‘vooruit gaan’ hebben: het thema duurzaamheid komt ter sprake. “Ik ben van het stimuleren en prikkelen, het faciliteren. En veel minder van het van overheidswege opleggen van regels. Sowieso werkt dat in polderland Nederland veel minder goed. Ook hier moeten we er samen uitkomen. Voorop staat: wij leggen niets op, het Havenbedrijf is de gastheer voor onze gebruikers: de schippers en watergebonden en -afhankelijke bedrijven. Verplichting levert weerstand op. Maar we kunnen bedrijven wel helpen om de transitie te maken. Ook zetten we de bedrijven die flink aan de weg timmeren in het kader van duurzaamheid graag in het zonnetje, zodat andere bedrijven daarvan kunnen leren. Een goed voorbeeld hier is “Ik ben van het stimuleren en prikkelen, het faciliteren. En veel minder van het van overheidswege opleggen van regels.” metaalrecyclingbedrijf Riwald in Almelo, dat volop inzet op circulariteit. Zij maken ook gebruik van de Twentekanalen.” Hij besluit: “Laatst hoorde ik iemand zeggen: ‘We overschatten de technologische kansen van morgen, maar we onderschatten de technologische kansen van over vijftig jaar’. Niemand weet hoe we er dan voor staan. Had je iemand in 1900 gezegd dat de koetsen van straat zouden verdwijnen, dan hadden ze je stomverbaasd aangekeken. Wie weet wordt niet elektrificatie en niet waterstof de ‘brandstof’ van morgen, maar een heel andere ontwikkeling. Zolang je maar flexibel blijft, ogen en oren openhoudt en elkaar erbij helpt. Noaberschap blijft altijd noodzakelijk. Net als brood, dus neem er nog één.” << www.portoftwente.com Havenlocaties 2024 - 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication