54

Nederland staat voor cruciale keuzes Amsterdam-Rijnkanaal Utrecht, project verkenning ARK klimaatbestendige zoetwatervoorziening Gemeentes en provincies komen voor cruciale keuzes te staan. De druk op schaarse ruimte in en rond havens is groot en zal toenemen. Zo wachten aanpassingen vanwege klimaatveranderingen, is er een ruimtevraag vanwege toenemende circulaire activiteiten én heeft Nederland een forse woningbouwopgave, dat stelt Bart Bouwens van Movares Water. Volgens Bart speelt water een cruciale rol bij alle ruimtelijke opgaves die Nederland heeft. M ovares Water is sinds januari 2023 een nieuwe tak binnen de Movares Groep. “We wilden water meer voor het voetlicht brengen, zowel intern als extern. Het afgelopen jaar was erg succesvol”, beschrijft Bouwens de vliegende start. “We hebben vijfenveertig projecten gedaan, en we zijn gegroeid van negen naar twintig man.” En daarmee wordt direct de bottleneck benoemd, Movares Water zou sneller kunnen groeien, er is veel vraag naar hun expertise, maar de krappe arbeidsmarkt maakt dat lastig. Movares Water legt zich toe op de twee clusters, maritiem en waterbeheer. “Maritiem is het deel dat betrekking heeft op binnenvaart, binnenhavens vaarwegen en constructieve waterbouw. En waterbeheer houdt zich bezig met waterveiligheid, waterkwaliteit en waterkwantiteit”, legt Bart uit. Op het gebied van maritiem heeft Movares Water zijn sporen verdiend. “We willen op het gebied van waterbeheer de komende tijd groeien.” En daarvoor is extra capaciteit nodig, zoals Lijdia Pater die voor het maritieme cluster aan het team is toegevoegd. Zij vertelt: “Eerder hebben we een 54 - Havenlocaties 2024 opdracht van Topsector Logistiek gehad om een roadmap samen te stellen voor de verduurzaming van de binnenvaart, met het einddoel nagenoeg zero-emissie in 2050. Een daarop volgende opdracht van het ministerie was om de haalbaarheid van normering van de binnenvaart-emissies te onderzoeken. Met mijn kennis en netwerk kunnen we zo’n opdracht goed aan.” Het eerste jaar was voor het maritieme deel een succes. Lijdia: “Daarbij is verduurzaming van havens en de scheepvaart de rode draad. Er is behoefte aan visie en strategie. We hebben een heel palet aan projecten gehad, van kwartiermaken voor de uitbreiding van een haven, tot het schrijven van havenvisies en een juridische analyse.” Een project dat tot de verbeelding spreekt is het gebruik van het IJsselmeer als waterbuffer. Om water op te slaan voor drogere periodes moet er extra water van de rivieren over het Amsterdamrijnkanaal richting het IJsselmeer. Het peil van het kanaal kan op delen met twintig tot dertig centimeter stijgen. Bart: “Dat heeft natuurlijk

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication