58

Navigeren door stormachtige tijden 100 dagen. Wanneer ik dit schrijf, is het nog maar 100 dagen tot de Europese verkiezingen. De afgelopen zes en een half jaar heb ik als Europarlementariër gewerkt voor een sterke Europese transportsector. Tijd voor een terugblik. et waren dynamische en roerige jaren in de politiek en voor bedrijven in Nederland en Europa. De COVID-19pandemie en de Russische invasie in Oekraïne hebben de wereldwijde economie en handel ontwricht, en de Nederlandse binnenvaartsector was geen uitzondering. Lockdowns en verstoringen in toeleveringsketens, en hoge energie- en transportkosten leidden tijdelijk tot een flinke afname van de vraag naar transportdiensten en logistieke problemen. H In deze turbulente jaren blijft de Nederlandse binnenvaart een cruciale rol in de logistieke keten spelen. En houdt de sector onze economie draaiende, waarbij ze ook te maken krijgen met veel nieuwe wet- en regelgeving. Zo stelt de Europese klimaatwet, voortvloeiend uit de Green Deal, als doel dat Europa in 2030 55% procent emissiereductie moet bewerkstelligen en moet in 2050 klimaatneutraliteit worden bereikt. Een grote opgave voor de sector, maar de inzet op een duurzamere toekomst biedt ook kansen. Groene groei De Green Deal bevat verschillende voorstellen zoals de Europese Energiebelastingrichtlijn, het Europese emissiehandelssysteem en de Verordening alternatieve brandstoffeninfrastructuur. Deze voorstellen zijn ontworpen om de CO2-uitstoot te verminderen, de transitie naar een duurzame economie te versnellen en de overgang naar schonere energiebronnen te bevorderen. In de Europese Energiebelastingrichtlijn, heb ik ingezet op een gelijk speelveld voor duurzame energiebronnen en een Europese belastinguitzondering op walstroom. Het Europees emissiehandelssysteem, waar de (zee)scheepvaart sinds dit jaar onder valt, moet ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot wordt verminderd en de overgang naar schone technologieën wordt gestimuleerd. Uiteraard onmisbaar hierbij is de benodigde infrastructuur. Als medeonderhandelaar voor de Verordening alternatieve brandstoffeninfrastructuur heb ik 58 - Havenlocaties 2024

59 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication