67

Samenwerken is de sleutel voor succes! Toen de Gelderse aanpak om LNG een plaats in het weggoederenvervoer te geven succesvol was, leidde dat tot de vraag vanuit het programma Topcorridors om deze aanpak voort te zetten op de Goederenvervoercorridors (Oost en Zuidoost). Een samenwerkingsverband tussen het Rijk, Rijkswaterstaat (RWS), ProRail, de provincies Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland, de Topsector Logistiek en het Havenbedrijf Rotterdam. De provincie Gelderland werd, in de persoon van Theo, gevraagd deze aanpak op landelijke schaal verder vorm te geven. In de transitie naar duurzame brandstoffen is echter geen sprake van één stip op de horizon en is een lange weg te gaan. Voor Theo was een van de voorwaarden om dit programma te trekken, dat er ingezet moest worden op meer dan alleen LNG. Zet in op een mix van verschillende duurzame brandstoffen en energiedragers, waarbij op dit moment vooral wordt gekeken naar de inzet van HVO (biodiesel), bio-CNG, bio-LNG, batterij-elektrisch rijden en varen en op termijn mogelijk rijden en varen op waterstof (brandstofcel of in verbrandingsmotor). Daarbij moeten wij ook altijd alert blijven op nieuwe ontwikkelingen, waarbij methanol in de binnenvaart en kustvaart ook als een van de veelbelovende energiedragers wordt gezien. Een ander punt was dat een samenwerking op het gebied van duurzame brandstoffen met vier provincies veel te beperkt was. Een tweede voorwaarde was daarom dat geprobeerd zou worden om alle twaalf provincies bij dit onderwerp te laten aanhaken. Dat is gelukt! In 2024 hebben alle provincies zich aangesloten bij dit programma. Ook samenwerking met onze buurlanden is essentieel, aangezien een groot gedeelte van het goederenvervoer en zeker de binnenscheepvaart over de grenzen gaat. Daarnaast wordt er vanuit de werkgroep binnenvaart ook nauw samengewerkt met andere havenbedrijven. Onafhankelijke rol Als laatste wenste hij onafhankelijk te kunnen werken en daarbij ook een kritisch geluid te kunnen laten horen als Europese en nationale regelgeving niet goed aansluit op de dagelijkse praktijk Theo Heinink waar ondernemers mee te maken hebben. Juist overleg met het bedrijfsleven maakt dat het programma goed weet waarop ingezet kan worden. Verduurzaming wegtransport als voorbeeld voor de binnenscheepvaart Het wegtransport kan als voorbeeld dienen voor de binnenscheepvaart. Vanuit het programma Clean Energy Hubs denken wij ook mee om te komen tot een dekkend netwerk op tactische locaties aan het water. Dit kan zijn bij de grotere bestaande bunkerstations in Nederland. Voor batterij-elektrisch varen of varen op waterstof ben je deels afhankelijk van containerterminals, waar laadpunten voor batterijof waterstofcontainers geplaatst kunnen worden (in verband met verwisselbare accucontainers of waterstof tanktainers). Voor de kleinere vermogensbehoefte zijn er mogelijkheden voor batterij-elektrisch varen met vaste accupakketten. Hiervoor zal snel laadinfrastructuur aangelegd moeten worden (bijvoorbeeld in combinatie met walstroom-voorzieningen). Dit kan bij binnenhavens, overnachtingsplaatsen, bij bruggen, sluizen en overslagpunten. Vanzelfsprekend zullen wij ook nieuwe ontwikkelingen volgen in deze sector. Juist de nieuwste ontwikkelingen zouden deel kunnen uitmaken van de aanpak rond Clean Energy Hubs. Voor deze aanpak is een regisseur Clean Energy Hubs voor de binnenvaart, in de persoon van Rob de Leeuw van Weenen (Panteia) aangetrokken. Hij stuurt het onderdeel binnenvaart aan vanuit de Learning Community Clean Energy Hubs. Samen met de provincies, havenbedrijven en Rijkswaterstaat worden de geschikte locaties in beeld gebracht. Een van de aandachtspunten hierbij is, dat de markt voor binnenvaartschepen (circa 8.000 schepen) veel kleiner is dan voor zware vrachtwagens (bijna 150.000 in Nederland). Daarbij is de gemiddelde afschrijvingstermijn van de motor van een binnenvaartschip ongeveer 25 jaar ten opzichte van 7 jaar bij een vrachtwagen. Dat maakt het lastiger voor de binnenvaart om in te zetten op veel verschillende energiedragers of snel de overstap van het ene naar het andere alternatief te maken. Havenlocaties 2024 - 67

68 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication