68

Eemshaven Delfzijl Leeuwarden Harlingen Westerbroek Veendam Heerenveen Meppel Hasselt IJmuiden Velzen Amsterdam Lelystad Harderwijk Kampen Almelo Deventer Alphen a/d Rijn Utrecht Maasvlakte Rotterdam Bergambacht Tiel Alblasserdam Botlek Moerdijk Oosterhout Vlissingen Zeebrugge Terneuzen Antwerp Beverdonk Roermond Ghent Willebroek Kortrijk Avelgem Lille (F) Leie Valenciennes (F) Mons Scheldt Charleroi Dinant Meuse La Louviere Namen Liège Vilvoorde Brussels Genk Geel Meerhout Beringen Born Stein Köln Rhine Containerterminals en bunkerstations als ideale locatie voor Clean Energy Hubs Voor wat betreft het wegtransport heeft onderzoek uitgewezen dat bedrijventerreinen de uitgelezen plaatsen zijn om een Clean Energy Hub neer te zetten. Gebleken is dat transporteurs lokaal hun prijsafspraken maken en dat zij willen dat hun chauffeurs volgetankt op pad gaan. Daarom is de realisatie van een Clean Energy Hub bij 68 - Havenlocaties 2024 Düsseldorf Bergen op Zoom Gorinchem Oss Den Bosch Waalwijk Tilburg Veghel Venray Duisburg Venlo Dortmund Cuijk Wesel Nijmegen Doesburg Emmerich Hengelo Bestendig en duurzaam beleid noodzakelijk In de binnenscheepvaart worden grote investeringen voor de langere termijn gedaan. Daarom is het belangrijk, dat de overheid ook voor deze sector bestendig beleid voert en richting geeft. Bestendig beleid betekent dat je een eenmaal gemaakte keuze blijft ondersteunen gedurende de looptijd dat je iets gebruikt. Een aantal jaren geleden was LNG dé oplossing. Toen kwam het batterijelektrisch varen in opkomst (Zero Emissie Services) en nu zijn er programma’s rond waterstof, zoals Rh2ine en Condor. Ook het varen op methanol en flow batteries krijgen steeds meer aandacht. Het is jammer dat er door de overheid snel omgeschakeld wordt, waarbij de eerste transitiestappen ook weer snel vergeten worden. De ondernemer die een aantal jaren geleden in een duurzame brandstof heeft geïnvesteerd, komt hierdoor in de knel en denkt wel twee keer na voordat er nieuwe investeringen worden gedaan. Dit is bij de eerste fase rond het varen op LNG ook gebeurd doordat de overheid deze initiatieven niet volledig heeft ondersteund.

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication