69

de ontsluiting/toegang van een bedrijvenpark zeer wenselijk. Helemaal kansrijk wordt het als op deze locatie meerdere duurzame brandstoffen worden aangeboden en er wordt gekeken of er een combinatie te maken is met andere opgaven. Zoals truckparking, verzorgingsplaatsen, overnachtingsmogelijkheden, voeding in combinatie met vergaderplaatsen en werkplekken en andere combinaties die de ruimte zo effectief en efficiënt mogelijk gebruiken. De vierkante meterprijs is hoog, waardoor multifunctioneel gebruik wenselijk is. Op die manier ontstaat een soort facility centrum op een bedrijventerrein dat gemakkelijk toegankelijk is. Ook kan het helpen als er openbare laadpleinen worden gerealiseerd in plaats dat bedrijven hun eigen voorzieningen treffen. Die zijn duur en inefficiënt in een periode van netcongestie. Dat het nog beter kan, blijkt bijvoorbeeld al als de vrachtwagens die hier overnachten van de diesel aggregaten af kunnen en walstroom (lokaal duurzaam opgewekte elektriciteit) kunnen gebruiken. Dit voorkomt de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof en het verbetert de leefomgeving (ook voor de chauffeurs zelf!) aangezien de generatoren geen geluid meer maken. Het is goed om ook op deze manier naar de ontwikkelingen van Clean Energy Hubs aan het water te kijken. Zien welke koppelkansen er zijn om een Clean Energy Hub tot een kansrijk geheel te maken. Een gecombineerde Clean Energy Hub voor weg en water is natuurlijk ideaal, maar blijkt in de praktijk vaak moeilijk te realiseren. Een sterke businesscase door combinatie van functies Het lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Gemeenten denken soms een aantal stappen in de transitie te kunnen overslaan, het met één enkele oplossing te kunnen doen of het volledig aan de markt over te kunnen laten. Door meerdere alternatieve brandstoffen/energiedragers op één plaats aan te bieden wordt de vaak beperkte en kostbare ruimte efficiënter gebruikt. Gemeenten kunnen hierin faciliterend optreden en verschillende initiatiefnemers bij elkaar brengen, waardoor de businesscase voor alle betrokkenen interessanter wordt. Ondernemers zijn zelf de beste ambassadeurs Aardig is ook om te vermelden dat de schippers zelf de beste ambassadeurs zijn om de transitie naar duurzame brandstoffen verder te brengen. Een schipper van een binnenvaartschip op diesel is nieuwsgierig naar de bevindingen van schippers die ervaringen hebben opgedaan ten aanzien van het gebruik van LNG, HVO, elektrisch varen of varen op waterstof! Om binnenvaartschippers te helpen bij het maken van de juiste keuze in de energietransitie is in december de Refit Alliantie officieel ‘van wal’ gegaan. Een unieke samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen, waarbij vanuit een open innovatiestructuur kennis gedeeld wordt en gewerkt wordt aan collectief gestandaardiseerde refits van bestaande schepen. Naar een dekkend netwerk Het programma Clean Energy Hubs heeft zeker nog tot 2030 bestaansrecht omdat de realisatie van een Clean Energy Hub een doorlooptijd van vier tot zeven jaar vergt. Doelstelling is om tot 2030 100 Clean Energy Hubs voor het wegtransport in Nederland te realiseren en voor de binnenvaart een netwerk van Clean Energy Hubs te hebben langs de belangrijkste vaarwegen. Doet u mee? Vanuit het programma zijn wij altijd bereid om mee te denken bij de ontwikkelingen en inrichting van nieuwe en bestaande bedrijventerreinen en locaties voor de binnenvaart in relatie tot Clean Energy Hubs. Dat doen wij graag samen met u! Meer informatie kunt u vinden op de website Clean Energy Hubs of u kunt contact opnemen met de landelijk coördinator / business developer Clean Energy Hubs onder telefoonnummer (06) 528 02 026 of via de e-mail t.heinink@gelderland.nl << Havenlocaties 2024 - 69

70 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication