70

Blueports Limburg: Samenwerken is de sleutel naar snellere verduurzaming Blueports Limburg is een succesvol samenwerkingsverband van elf havens aan en rond de Maas. Gesteund door CEFsubsidies uit Brussel zijn ze koplopers op het gebied van duurzame ontwikkeling en de circulaire economie. En het kan nog beter. W e spreken zes sleutelfiguren die bij Blueports betrokken zijn. In een rondetafelgesprek kijken we naar de geboekte successen en de uitdagingen voor de toekomst. Blueports lijkt op het eerste gezicht een bonte verzameling van onder andere private en publieke havens. Blueports zijn vooral de Nederlandse havens, maar het verband schurkt ook nadrukkelijk tegen zes Belgische havens aan rond het Albertkanaal. Alle zes benadrukken ze dat samenwerking de sleutel tot succes is, en dat kan heel klein beginnen. Jaap Deutekom is hoofd projecten bij Teunesen Zand en Grint bv en daarnaast projectmanager van de voorgenomen uitbreiding van de Haven Heijen. “We zijn maar kleine havens. Dus als we iets op een andere manier doen, dan is dat vaak voor het eerst”, legt Deutekom uit. “Het is ontzettend prettig dat je dan een andere haven kunt bellen. Bijvoorbeeld met de vraag hoe deze het vraagstuk rond de walstroom heeft aangepakt.” Volgens Deutekom pakt de premier van Nederland zelf de telefoon op als de directeur van de Rotterdamse haven belt, maar Limburgse havens moeten bij een ambtenaar op het ministerie beginnen. Het helpt als je de krachten bundelt. “Ik vind vooral ook de kracht, dat we daarin met z’n allen samenwerken en daardoor eigenlijk als samenwerkend geheel toch groot zijn.” Limburgse hoofdrol in distributie Ton Neumann is coördinator goederenvervoer en logistiek voor de Provincie Limburg. De provincie is penvoerder van de Europese subsidieprojecten Rhombus. Neumann benadrukt dat Limburg rijk is aan industrie. “En die industrie heeft veel aan- en afvoer aan grondstoffen en eindproducten.” De Limburgse binnenhavens spelen een hoofdrol in de distributie en logistiek. “Ze faciliteren het bedrijfsleven op een hele efficiënte manier. Want als het allemaal met vrachtwagens zou moeten gebeuren dan zouden die allemaal in Brabant blijven steken.” Als het op duurzaamheid aankomt dan heeft de scheepvaart nu nog een voorsprong op het wegverkeer. “Maar als over vijf jaar alle vrachtauto’s elektrisch zijn en de schepen nog steeds op fos70 - Havenlocaties 2024

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication