71

Haven Maasbracht siele brandstof varen, dan zijn we deze voorsprong kwijt”, meent Neumann. En daarom is de regio zo blij met de subsidies uit Europa. Die worden op drie vlakken ingezet. Het overgrote deel gaat naar de uitbreiding van de Limburgse havens. Het doel is om zo de modalshift, van wegvervoer naar vervoer over water, meer vorm te geven. Met aantrekkelijker havens zullen ondernemers sneller voor water kiezen en minder snel voor de weg. Het tweede gedeelte wordt ingezet voor het verduurzamen van de havens zelf, zoals de aanleg van walstroom. Dat zorgt dat afgemeerde schepen niet langer afhankelijk zijn van een stroomgenerator. Het geld wordt ook gebruikt om diesel gestookte apparatuur en installaties te vervangen door elektrisch aangedreven exemplaren. Bob Joosten is algemeen directeur bij Wessem Port Services, een logistiek dienstverlener voor bulkgoederen, met vier binnenhavens in Nederlands en Belgisch Limburg. Hij is al druk bezig met de verduurzaming, al gaat dat niet zonder slag of stoot. “We hebben zeker voor heel wat problemen gestaan, we hadden hier een infrastructuur waar nog weinig elektrificatie was”, vertelt Joosten. Inmiddels zijn alle overslag- en andere installaties geëlektrificeerd. “Om een nieuwe stap te maken, willen we nu onze overslagkranen, de wielladers en de vrachtwagens elektrificeren. Maar die volledig elektrisch aangedreven kranen zijn een factor duurder en dat geldt ook voor e-trucks.” Ook hier is weer samenwerking nodig, zo benadrukt Joosten, in dit geval met de overheid die een dergelijke investering een zetje moet geven. Investering voor circulaire grondstoffen Merijn Wetzels van Chemelot is projectdirecteur Port of Chemelot Stein. “Wij hebben de subsidie gebruikt om studies uit te voeren naar Haven Maasbracht Havenlocaties 2024 - 71

72 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication