72

Foto Waterschap Limburg Willem-Alexanderhaven Roermond de duurzame ontwikkeling van de haven en ook voor een capaciteitsstudie.” Naast de energietransitie is volgens hem, de grondstoffentransitie ook van wezenlijk belang. Er moet ook gebouwd worden: circulaire grondstoffen hebben andere infrastructuur nodig. ”Denk hierbij aan nieuwe terminals voor circulaire en biobased grondstoffen, zoals pellets van huishoudelijk afval, plastics, hout of bio-ethanol.” Volgens Wetzels is Chemelot koploper qua verduurzaming in Nederland. Chemelot wil in 2050 klimaatneutraal produceren met circulaire grondstoffen. “Wij versterken daarmee de circulaire economie in Nederland en Europa.” Daarbij is volgens hem de ontwikkeling van de Limburgse binnenhavens essentieel. “We hebben subsidie gekregen voor de uitbreiding van onze haven ten behoeve van circulaire producten en grondstoffen die wij voor de transitie van de Chemelot-site nodig hebben.” Om het vervoer van circulaire grondstoffen tussen de haven en de site te verduurzamen, onderzoekt Chemelot de mogelijkheid van - deels autonoom – elektrisch vervoer op de verbindingsroute. “Met de inzet hiervan op deze zogenaamde multimodale corridor maken we de omgeving stiller, schoner en veiliger. Hierbij heb je medewerking en afstemming nodig met lokale overheden om bestemmingsplannen te wijzigen en om vergunningen te krijgen.” Roermond zet het grootste deel van de subsidie in voor het uitbreiden van de infrastructuur. 72 - Havenlocaties 2024 Foto Waterschap Limburg Willem-Alexanderhaven Roermond Dominique De Pré is de project-manager bij Port of Roermond, en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de havengebonden infrastructuur, de kadeconstructies. Ook in Roermond moet extra havencapaciteit een impuls geven aan de modal-shift van weg naar water. Een klein deel van de subsidie gaat naar elektrificatie van het materieel. “Containerterminal BCTN, in de Willem Alexanderhaven werkt momenteel nog volledig met dieselkranen. Zij gebruiken hun deel van de subsidie om een elektrische portaalkraan te plaatsen”, vertelt De Pré. Zo’n ontwikkeling is belangrijk omdat het een positieve bijdrage levert aan een leefbare omgeving en het welzijn van de mensen die rond de haven wonen. Het verduurzamen van de vloot Het derde spoor waar de CEF-subsidie aan besteed wordt, is het verduurzamen van de vloot. Op die vloot hebben de Blueports-partners natuurlijk nauwelijks invloed, maar ze kunnen de overstap naar duurzaam varen wel faciliteren, bijvoorbeeld met een Clean Energy Hub (CEH) een tank- en laadvoorziening voor schone brandstoffen, die minstens twee verschillende schone brandstoffen aanbiedt. De haven van Maasbracht vervult al lang een functie als ‘tankstation’ voor de binnenvaart en lijkt dus een logische locatie voor zo’n CEH. De gemeente deed een haalbaarheidsonderzoek. Daaruit bleek dat de investering niet op korte termijn is terug te verdienen.

73 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication