78

AMER SHIPPING Vooruitstrevend in het verduurzamen van de supplychain Het verduurzamen van de eigen vloot en daarmee de supplychain van zijn opdrachtgevers is een belangrijk onderdeel van de visie van Amer Shipping. Commercial supplychain-manager Kai Winkelman: “Opdrachtgevers realiseren zich niet altijd dat het uit oogpunt van duurzaamheid interessant kan zijn om grondstoffen van verder weg te halen.” A mer Shipping werd in 1996 opgericht als bevrachtingskantoor voor de binnenvaart. Inmiddels is het bedrijf uit Raamsdonksveer uitgegroeid tot een bevrachtingskantoor met 20 eigen schepen en ruim 20 zogenoemde relatieschepen. Totaal verscheept de vloot zo’n 8,5 miljoen ton per jaar. Amer Shipping richt zich op het bieden van volledige supplychain-oplossingen en het aangaan van logistieke partnerschappen. Amer Shipping is mede-eigenaar van Ruijtenberg Shipyards, wat een belangrijke toegevoegde waarde is voor het succes van het bedrijf. Vaargebied De vloot van Amer Shipping bestrijkt ruwweg het vaargebied van Noord-Frankrijk tot NoordDuitsland en van Rotterdam tot de Zwarte Zee, inclusief de zijrivieren. De goederen die de schepen vervoeren bestaan hoofdzakelijk uit droge bulk, zoals primaire en secundaire grondstoffen, projectlading, huisvuil en staal. Managing director Peter Buijks: “Heel breed eigenlijk. En we verwachten daarin nog veel groei de komende periode.” Amer Shipping verzorgt voor zijn klanten desgewenst ook containervervoer, voor- en natransport (weg, spoor) en zeetransporten. Schroefasgeneratoren Het verduurzamen van de eigen vloot is een speerpunt, legt Buijks uit. Zeven schepen voldoen inmiddels aan de nieuwste Stage V-normen en nummer acht is ‘onderweg’. De nieuwste schepen zijn uitgerust met schroefasgeneratoren en accu’s. De energie die de schroefas tijdens het varen levert, wordt omgezet naar stroom om te gebruiken voor de algemene stroomvoorziening aan boord, zoals de stuurhut en het woongedeelte. Het accupakket slaat de opgewekte energie hiervoor op. Een aggregaat is hiermee grotendeels overbodig en het systeem bespaart tien liter gasolie per uur. Buijks: “Wij kijken voortdurend wat er beter en slimmer kan bij het verjongen en verduurzamen van onze vloot. Gaan we schepen vervangen, of refitten, bijvoorbeeld. We zoeken constant naar nieuwe oplossingen en passen ons continu aan. Onze opdrachtgevers investeren daarbij steeds vaker als partner in onze duurzame schepen. Dat helpt hen bijvoorbeeld bij (overheids)tenders waarin CO2-rapportage en duurzaamheid belangrijk zijn. Het is belangrijk om samen op te trekken, anders kom je er niet. De nieuwste duurzame schepen hebben een prijskaartje van meer dan 10 miljoen euro.” Voyex-waterstofproject Amer Shipping participeert in het Voyex-waterstofproject van TU Delft. Het idee van Voyex is om geproduceerde waterstof op te slaan in een olieachtige vloeistof die als drager voor de waterstof dient. Kortgezegd komt het erop neer dat een katalysator er vervolgens voor zorgt dat de waterstof de motor aandrijft. Het systeem vangt de olie op zodat die kan worden hergebruikt. Winkelman: “Wij denken dat dit systeem kans van slagen heeft omdat je de bestaande bunkerinfrastructuur niet drastisch hoeft aan te passen. We bunkeren nu immers ook vloeistoffen. Voyex is een nagenoeg dicht systeem met minimaal verlies.” Buijks: “De binnenvaart is van nature conservatief. Wij willen echter klaar zijn voor de toekomst. Vroeger komt namelijk niet meer terug, zeggen wij altijd.” Slimmere stroomlijn Klanten vragen in toenemende mate om hulp bij het verduurzamen van hun supplychain. Winkelman: “De ambitie is dan vaak ‘zero emission’ en vanaf dat uitgangspunt gaan we aan de 78 - Havenlocaties 2024

79 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication