84

Het belang van goede vaarwegen De roep om meer transportvolume van de weg te halen en over het water te vervoeren wordt steeds groter. Het wegennet is overvol en vervoer over water is vele malen duurzamer. De binnenvaart is nu verantwoordelijk voor 35% van het totale goederenvervoer. Vanuit de Nederlandse overheid en de Europese Unie wordt beleid geformuleerd om de komende jaren de modal shift van weg naar water (en spoor) een verdere boost te geven. De verwachte toename van grondstoffenstromen uit de circulaire economie (zoals schroot en plastic) zal nog meer volume gaan toevoegen aan de binnenvaart, evenals de verwachte groei in containers. De branche is er klaar voor, overal klinkt de roep om gezamenlijk de schouders eronder te zetten. Maar zijn onze vaarwegen wel goed genoeg op orde om met de binnenvaart een betrouwbaar en betaalbaar product te kunnen leveren? W e legden de vraag voor aan verschillende inland terminals, de nieuwe voorzitter van VITO en aan Rijkswaterstaat. Helaas was de bijdrage van Rijkswaterstaat, voor het ter perse gaan van dit magazine, nog niet in ons bezit. Zorgen in Limburg “We moeten onze vaarwegen meer en beter gaan gebruiken, want daar liggen voor de toekomst de kansen”, aldus Peter van Gemert, Commercial Director bij Wessem Port Services Group. “Maar De Oostkolk van sluis Weurt. dat moet dan wel goed gefaciliteerd worden. Er is in de afgelopen decennia veel achterstallig onderhoud ontstaan aan sluizen en bruggen. Waar de problemen liggen is inmiddels wel voor iedereen duidelijk, maar welke krijgen de prioriteit? Er zijn maar weinig mensen in Nederland die daar een goed overzicht over hebben. Bovendien veranderen prioriteiten ook door verschuivingen in budgetten.” Zijn grootste zorg ligt bij het voornemen om het Julianakanaal over een lengte van drie kilometer droog te leggen vanaf Berg aan de Maas tot de sluis in Born, voor een periode van ruim een half jaar. Dat is nodig om het kanaal te verbreden en te verdiepen zodat het toegankelijk wordt voor klasse Vb schepen. Van Gemert voorziet grote problemen voor de regio als de aanvoer over water gaat stokken, bijvoorbeeld voor Industrial Park Chemelot, een watergebonden grootverbruiker in Sittard-Geleen. “Dat wordt ver omvaren via Antwerpen tegen hogere kosten.” Gelijktijdig met de geplande drooglegging van het Julianakanaal starten in Limburg de verbredingswerkzaamheden aan de snelweg A2, waardoor transport over de weg een slecht alternatief is. Ook worden in diezelfde periode in Antwerpen grote werkzaamheden uitgevoerd aan en op het Albertkanaal, met het risico op volledige stremmingen in de omvaarroutes, met mogelijke shutdowns van fabrieken tot gevolg. “We hebben dit inmiddels, samen met andere partijen, op alle niveaus aangekaart. We voeden het ministerie en Rijkswaterstaat met adviezen en impactanalyses, maar tot op heden lijkt men onvermurwbaar.” Verbazing in Brabant Iets noordelijker is de Brabantse ondernemer Wil Versteijnen, CEO van BTT Multimodal Container Solutions, oprecht verbaasd over hoe sommige overheidsvoornemens lijnrecht tegenover de doelstellingen van modal shift lijken te staan. Zoals het bezuinigingsvoorstel om de 24/7 bediening van de sluis in Oosterhout te stoppen, waardoor er in weekenden niet kan worden gevaren. “Containerlogistiek kent geen weekenden. Wij verwerken op onze terminals in Tilburg de meeste containers op zaterdag en zondag. Als de sluis dichtgaat liggen onze schepen pas op maandagochtend om 10 uur onder de kraan. Containers zijn dan veel later beschikbaar voor klanten en dat komt onze betrouwbaarheid niet ten goede. Gezien de landelijke en Europese doelstellingen 84 - Havenlocaties 2024

85 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication