Sluis Grave biedt een alternatieve route in geval van stremmingen bij Weurt, maar heeft ook achterstallig onderhoud. Het risico dat beide knoppunten tegelijk uitvallen is aanzienlijk. om de binnenvaart te stimuleren, zijn dit soort beslissingen wel erg kort door de bocht. En zetten we een stap terug in plaats van vooruit te gaan.” Efficiencyslag in het noorden en oosten Bij de Inland Terminals Group onderschrijven ze het grote belang van de modal shift van weg naar water. “Om Nederland bereikbaar te houden moeten we niet asfalt blijven toevoegen, maar nog veel De Westtkolk van sluis Weurt vertoont, na aanpassingen, nog regelmatig storingen. “Zonder betrouwbare vaarwegen geen betrouwbaar binnenvaartproduct.” meer gebruik gaan maken van de waterwegen. Trucks moeten we alleen nog inzetten voor de last mile”, aldus CEO Eduard Backer. “Onderhoud en investeringen zijn heel belangrijk om bruggen en sluizen toekomstbestendig te maken. Rijkswaterstaat geeft onderhoudswerkzaamheden lang van tevoren aan zodat we rekening kunnen houden met stremmingen en onze processen daarop kunnen inrichten. Uitbreiding van bediening op afstand is nodig om ruimere bedieningstijden te borgen. Voor het noorden van Nederland zou je een flinke efficiencyslag kunnen slaan door meer vaarwegen te upgraden naar klasse V, waardoor er meer schepen met een lengte van 135 meter noordwaarts kunnen varen.” Voldoende water in de IJssel blijft voor de bereikbaarheid van oostNederland een belangrijk aandachtspunt. Binnenvaartafel ‘Zonder betrouwbare vaarwegen geen betrouwbaar binnenvaartproduct’. Dat was de algemeen heersende conclusie na de eerste Binnenvaarttafel die op 31 januari werd gehouden, georganiseerd door het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Binnenvaarttafel is een actietafel, die vanaf nu één keer per kwartaal wordt georganiseerd. Allerlei partijen, betrokken bij de binnenvaart in Nederland, sluiten aan en worden geacht actief deel te nemen en mee te denken. Zo ook Michel van Dijk, in zijn rol als kersverse voorzitter van VITO, de Vereniging van Inland Terminal Operators. “De hele sector is het erover eens dat het belang van goede vaarwegen bovenaan de prioriteitenlijst moet komen te staan. Rijkswaterstaat heeft daar een grote opgave voor de rijkswaterwegen, maar ook provincies, waterschappen en gemeenten hebben een rol hierin. Het budget hiervoor moet zo goed mogelijk en versneld ingezet worden. Zinloze discussies moeten stoppen, zoals de 24-uurs bediening op de Maasroute waar ieder jaar opnieuw weer budget voor moet worden aangevraagd. Als we de concurrentie met het wegvervoer aan moeten, die 24 uur per dag gebruik kan maken van welke weg dan ook, dan moet dat voor de binnenvaart op zijn minst gelijk zijn.” Systeem moet op orde zijn Als de binnenvaart een grotere rol moet gaan spelen in onze transitie naar een duurzamere wereld dan moet het systeem waarbinnen we acteren, wel op orde zijn, volgens Van Dijk. “Dat systeem vormen we samen en we hebben daarin allemaal een eigen rol: de terminals en bedrijven hebben de vervoerende elementen en de aansturing, maar de overheid moet de infrastructuur op orde houden. Een goede vaarwegeninfrastructuur vormt de basis voor tal van andere duurzaamheidsopgaven. We hopen de overheid ervan te doordringen dat ze daar nu niet meer van weg kunnen kijken en dat het onderwerp op korte termijn heel hoog op de prioriteitenagenda komt. Dan pas kun je daadwerkelijk een sprong gaan maken met intermodaal vervoer.” << Havenlocaties 2024 - 85
86 Online Touch Home