13

Eric Janse de Jonge Meer informatie Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) Eric Janse de Jonge, voorzitter Vasteland 78, 3011 BN Rotterdam 010 – 7989840 nvb@binnenvaart.nl havens.binnenvaart.nl Omgevingswet “Een andere grote ontwikkeling is de omslag die de havens moeten maken van haven beleid naar omgevingsbeleid, in het kader van de Omgevingswet. In de nieuwe wet worden ze onderdeel van het algemene ruimtelijke beleid. Hoe dat precies uitpakt, is nog onduidelijk – de invoering van de wet is weer vertraagd. Maar havens worden meer onderdeel van de fysieke leefomgeving, waardoor de gebruikersfuncties zullen toenemen. Dat vraagt om investeringen in haveninfra, veiligheid en cybersecurity. Dit thema heeft dus onze aandacht; wat betekent de Omgevingswet voor de havens en hoe kunnen we dat praktisch uitwerken. We zetten hiervoor - samen met geassocieerde partners van de NVB - een werkgroep op die hiermee aan de slag gaat.” Digitalisering “Digitalisering is een topprioriteit in de Strategische Agenda. Een lastige, want niet iedere haven heeft dezelfde behoefte en er zijn veel verschillende technische oplossingen. Digitalisering in binnenhavens heeft vooral betrekking op het slimmer en efficiënter afwikkelen van scheepvaart en logistieke stromen. Het slim bundelen, combineren en uitwisselen van data is daarbij van groot belang. Ook hier geldt dat we alle partijen bij elkaar moeten brengen om tot een uniforme en werkbare systematiek te komen. Als dat lukt, is dat geweldig voor de hele keten. De NVB heeft hierin het voortouw genomen en ook een subsidie gekregen van de topsector Logistiek. Binnen dit thema is ook de modal shift terug van weggeweest. Dankzij de digitalisering kunnen we eenvoudiger en beter lading (her)verdelen.” Kwartiermaker “Dat we digitalisering belangrijk vinden, blijkt uit het feit dat we Chris van der Meulen van het ExpertiseKiezen we voor het water of blijven we doormodderen op de weg? en Innovatiecentrum Binnenvaart hebben aangesteld als kwartiermaker. Hij moet samenhang aanbrengen tussen de al lopende digitaliseringsprojecten bij verschillende havens en opgedane kennis delen. NVB wil dit jaar grote stappen zetten op dit gebied. Er is al een inventarisatie gedaan van beschikbare systemen en platformen, er is gekeken naar de mogelijkheden van blockchain-technologie en naar de effecten op concurrentieverhoudingen en duurzaamheid. We schakelen onze leden ook actief in. Uiteraard worden de NVB-leden betrokken bij het thema digitalisering . Zij staan immers met de poten in de klei en weten als geen ander wat er nodig is. Dat brengen we samen met beleid en politiek en vervolgens is het de keuze: waarin investeren we wel en waarin niet.” Eindelijk erkenning “De nieuwe NVB-strategie sluit prima aan op de nieuwe Havennota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die Havennota had er nu al moeten zijn, maar is vertraagd (verschijnt nu waarschijnlijk net voor het verschijnen van dit magazine -red.) Het zal voor het eerst zijn dat de binnenhavens er in staan met hun rol en taak in economische zin en in de transportketen. Eindelijk erkenning dus, en dat is voor een groot deel dankzij de lobby van NVB. De Havennota is het beleidskader voor de komende tien jaar, dus als je er niet in staat, heb je een probleem. Het is een belangrijk agenderend beleidsdocument richting gemeenten en provincies en ik ben er heel blij mee.” Havenlocaties 2020 - 13 “Een ander thema is de Green Deal. NVB is medeondertekenaar van de Green Deal Zeevaart, Binnen vaart en Havens en we willen graag aan de slag, maar het duurt allemaal te lang; we wachten al bijna een jaar op de uitvoering. Kortom, op veel gebieden staat er van alles in de startblokken om bedrijven en overheden samen aan de slag te laten gaan. Niet langer wachten dus; “keuzes maken en gas geven.” <<

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication