“Een DC dichtbij een terminal, maakt de supply chain veel kosten effectiever.” Zo gauw er iets afwijkt van het normale patroon dan melden we dat, proactief, aan de klant. Bij problemen werkt CS altijd samen met de lokale terminal in het zoeken naar een oplossing. Als er op verzoek van de klant uitzonderingen zijn op datgene wat is afgesproken, dan neemt CS binnen onze organisatie de belangen van de klant waar en kan andere afdelingen overrulen. CS heeft dan een veto, in het belang van de klant.” Vermijden van onnodige kosten BCTN streeft ernaar om onnodige logistieke transportkosten te vermijden. “Wij proberen altijd een juist voorstel neer te leggen, met een duidelijk kostenvoordeel voor de verlader/ontvanger”, legt Mijland uit. “Zijn supply chain is daarbij altijd het uitgangspunt. Soms is vervoer over water niet echt goedkoper dan over de weg. Maar de voorraadhoudende functie van onze terminals, kan weer heel aantrekkelijk zijn voor een klant. Hij kan containers op elk moment van de dag afroepen en binnen korte tijd voor zijn dock hebben. Duurt het lossen of laden langer dan een uur, dan koppelen we af en komen later terug.” Joop Mijland Matchmaker Ook voor rederijen is BCTN een aantrekkelijke partner. Containers die leeg komen op een van de terminals, kunnen gemakkelijk weer ingezet worden voor lading op een andere terminal. Mijland benadrukt dat BCTN daar een neutrale rol in speelt. “Zie ons als een soort matchmaker. Wij signaleren mogelijkheden in het achterland om de in-efficiency in logistieke containerstromen aan te pakken. Wij beslissen dat niet zelf, maar leggen een voorstel neer bij de diverse partijen. Als je volle en lege containerstromen zo efficiënt mogelijk aan elkaar kunt koppelen, profiteren verladers/ontvangers én rederijen van lagere kosten. Door dit soort matches optimaliseren we de mogelijkheden in het achterland en voorkomen we onnodige lege kilometers.” Vooruitstrevende IT-oplossingen BCTN, met acht terminals de grootste terminaloperator in de Benelux, loopt voorop bij IT toepassingen als de implementatie van het elektronisch CMR of online informatievoorziening naar klanten via een web portal. “De hele papierwinkel gaat verdwijnen. Met het beschikbaar stellen van gebruikersvriendelijke tools, halen we zo een flinke workload weg bij de klant. Terwijl die 24/7 alle details en documentatie van zijn containers online in kan zien en eenvoudig zelf rapportages kan maken”, aldus Mijland. Een andere populaire tool is de online CO2 calculator. Hiermee kan een klant snel zelf berekenen wat de uitstoot-besparing is als een container via weg of water wordt vervoerd. “Bij kostenneutraal kan dit iemand over de drempel helpen om voor het water te kiezen.” “Zowel verladers/ontvangers als rederijen profiteren van onze verbetervoorstellen om inefficiëncy van containerstromen in het achterland aan te pakken.” Havenlocaties 2020 - 15
16 Online Touch Home