24

Provincie Limburg trekt de kar voor de bovengemiddelde knooppunten Jan Karel Konings, senior procesmanager Logistiek bij de provincie Limburg: “Limburg is de trekker van de actie ‘bovengemiddelde knooppunten’. Die knooppunten zijn de havens van Moerdijk, Tilburg, Tiel, Nijmegen, Sittard/Geleen en Venlo. Heel verschillende terminals, maar ook heel belangrijke. Daar zetten we zwaar op in, onder meer met het opzetten van control towers. We kijken naar aspecten als leefbaarheid en ruimtelijke ordening. Ook onderlinge afstemming hoort daarbij, zodat we niet allemaal hetzelfde gaan doen, maar elkaar juist aanvullen.” “Essentieel voor Limburg is om ook grensoverschrijdend samen te werken. We zitten ingeklemd tussen Duisburg en Luik en we bereiken vanaf hier Antwerpen en straks ook Parijs. Via het Albertkanaal komen schepen naar de Maas. Blueports Limburg, een samenwerking van alle binnenhavens, heeft onlangs vier Belgische havens verwelkomd als lid: Lanaken, Geel, Bergen en Meerhout.” Belang van de binnenhavens Vervoer over water neemt een belangrijke plaats in. “De belangrijkste bulkstromen vanuit de Rotterdamse haven verlopen via de openbare terminals die niet alleen in de bovengemiddelde knooppunten liggen, en van belang zijn voor de binnenhavenactiviteiten, maar ook via andere terminals.” Daarnaast is het van belang dat er aan de binnenhavens, of op de bedrijventerreinen die aan binnenhavens liggen, watergebonden bedrijvigheid is en dat de laad- en losvoorzieningen voor meerdere bedrijven te bereiken zijn met openbare kades. “Bij de binnenhavens kijken we naar alle thema’s binnen de Topcorridors, zoals service voor MCA Brabant kijkt verder dan de corridors John Huizing van MCA Brabant: “Het feit dat je aan een corridor ligt, werkt in je voordeel als je wilt investeren. Vanuit Brabant proberen we aan te haken op het Programma Goederenvervoercorridors en processen te versnellen en te implementeren. Maar pas op: buiten de corridors is er ook nog leven en kun je ook een goede businesscase maken. Brabant onderscheidt zich met de grootste dichtheid aan binnenvaartterminals en heeft het grootste aandeel in het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven, en daar kun je het transitoverkeer nog bij optellen. Het gaat best goed, maar het kan altijd beter. Denk aan het wegnemen van de fysieke beperkingen in de vaarwegen. Het programma kan daarin een belangrijke bijdrage leveren.” 24 - Havenlocaties 2020 gebruikers, dat gaat over het verbeteren en over het realiseren van meer en/of verbeterde aanlegplaatsen voor schepen en het uitrollen van het ligplaatsen informatiesysteem (BLIS). Het thema duurzaamheid gaat onder meer over optimale leefkwaliteit en over CO2-reductierondom de knooppunten met de binnenhavens. En binnen het thema innovatie voor bevorderen van een gezamenlijke innovatie-agenda, spelen de binnenhavens ook een belangrijke rol. “ Bundelen Eén van de acties in het programma Goederenvervoercorridors is het bundelen van containers op verschillende trajecten, zodat er frequente barge shuttleverbindingen ontstaan en de betrouwbaarheid van tijdig en frequent vervoer over water toeneemt. “Een bekend voorbeeld daarvan is de West-Brabant Corridor, waarbij een aantal terminaloperators samenwerken in het traject Tilburg – Moerdijk – Oosterhout – Rotterdam. Daarbij worden ladingen per terminal gebundeld in één boot om grotere call-sizes te realiseren voor het laden en lossen in de Rotterdamse haven bij de deep sea terminals. Voor andere trajecten wordt onderzocht of soortgelijke samenwerkingsverbanden opgezet of uitegbreid kunnen worden, denk aan een Maas-corridor of Duisburg-express.” ‘Dat we op de corridor liggen helpt zeker’ In Roermond ligt de Willem-Alexanderhaven. De daar gevestigde bedrijven hebben veelal een eigen kade; een daarvan is de BCTN containerterminal op het terrein van Kalle en Bakker. De gemeente werkt samen met waterschap, provincie en de bedrijven aan plannen voor nieuwe, openbare kades die eveneens bescherming bieden tegen hoog water. Robbert Speksnijder, beleidsmedewerker EZ bij de gemeente Roermond: “Daarmee creëren we de mogelijkheid voor andere bedrijven om ook te kiezen voor vervoer over water. In die transitie naar een verdere versterking en uitbouw van de haven zitten we nu.” De haven verwerkt nu jaarlijks 2,5 miljoen ton en Speksnijder verwacht dat dit verder toeneemt. “Dat we op een corridor liggen, helpt zeker. Als Limburgse haven zijn we aangesloten bij Blue Ports en van daaruit op de corridor. Dat bevordert de samenwerking, onder meer op het gebied van digitalisering, de lobby voor de modal shift, subsidieregelingen en kennisuitwisseling.” “Smurfit Kappa is gevestigd in de haven, maar vervoert nu nog niet over water. Als ook zij een kade krijgen liggen er grote kansen voor binnenvaart naar enkele klanten met volumineuze hoeveelheden te recyclen papier.” De bedoeling is dat dit gaat gebeuren met elektrische aangedreven schepen. De gemeente stimuleert het vervoer over water. Binnen het programma Roermond Bereikbaar bezoekt een logistiek makelaar bezoekt bedrijven en gaat op zoek naar mogelijke alternatieve vervoerswijzen. Als de openbare kades er komen, zal dit proces naar verwachting versnellen, denkt Speksnijder.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication