47

dels een gezamenlijke op- en overslag van bijna 300.000 TEU containers en 15 miljoen ton bulk en voldoende capaciteit voor een forse uitbreiding van de activiteiten. In POLO verband volgen toekomstbestendige ontwikkelingen, die kansen creëren voor de logistieke sector en de binnenvaart elkaar snel op. slagkracht ontwikkelen en graag verduurzamen en innoveren. Het relatief gunstige arbeidspotentieel geeft partijen vertrouwen in de toekomst, evenals de manieren waarop dit potentieel steeds beter en sneller wordt aangeboord. Ook de havenbedrijven werken graag samen en kennen geen angst voor vernieuwing. Samen handhaven zij steeds beter hun kerntaak en zorgen zij voor een veilige en snelle afhandeling van de scheepvaart. Zij versterken elkaar via kennisdeling, onderlinge afstemming en het uitrollen van innovatieve projecten, mede dankzij de laagdrempeligheid van POLO. Afhankelijk van het ontwikkelstadium en de specifieke vraag ter plaatse, bewegen we behoefte gestuurd mee en bieden we ondersteuning.” Overijssel participeert, samen met de regio’s Zwolle-Kampen, Twente en Stedendriehoek (Apeldoorn, Deventer, Zutphen) in het nationale programma ‘Beter Benutten Goederenvervoer’. Port of Twente, Port of Deventer en Port of Zwolle vormen een vitaal onderdeel van het provinciale, infrastructurele netwerk. De havens hebben inmidPort of Twente Zo wordt in Eefde op 20 april 2020 een tweede sluis geopend. “Straks mogen hier schepen passeren met een vaardiepte tot 3,5 meter,” zegt André Pluimers van Port of Twente. “Met dit twee jaar durende bouwproject investeerde Rijkswaterstaat honderden miljoenen euro’s in efficiency voor de binnenvaart. Daarmee worden kortere wachttijden, een betere voorspelling van de reistijd over de Twentekanalen, groeiende aantrekkingskracht van transport over water en een economische impuls werkelijkheid. Met de opening van de tweede sluis en de verruiming van het Twentekanaal is één van de grootste infrastructurele knelpunten van Nederland opgelost.” De nieuwe sluis is geschikt voor schepen met een (maximale) afmeting van 110 x 11.40 x 3.50 meter en heeft een volledig energieneutraal ontworpen sluiskolk. André Pluimers Port of Twente Twente is op het gebied van vervoer een zeer vooruitstrevende, Europese High Tech regio. Naast de containerterminal in Hengelo beschikt Combi Terminal Twente over een full-service containerterminal op het multimodaal ontsloten XL Businesspark in Almelo. Met Port of Twente, waarin ook de gemeente Lochem participeert, heeft de regio één van de grootste binnenhavens van Nederland. Dit met een op- en overslag van 98.700 TEU aan containers en 6,3 miljoen ton aan bulk. Binnen Port of Twente trekken het havenbedrijf, de Logistic Association en XL Businesspark samen op. Het greenfield bedrijvenpark in Almelo is multimodaal ontsloten met aan het water een full service terminal in satellietverbinding met de binnenhaven van Hengelo. Pluimers: “Ruimte is er voldoende op XL Businesspark. Bij de in totaal 180.000 m2 grote T-Port Logistic Campus van Heylen Warehouses is de uitbreiding van Timberland intussen gerealiseerd en zijn onder meer Kees Smit Tuinmeubelen en VDL Energy Systems in aantocht. Regio Twente heeft met de ‘Beter benutten deal’ de afspraak gemaakt dat er na afronding van de 2e sluis en verdieping van het Twentekanaal 900 vrachtwagens per dag van de weg gaan.” XL Businesspark is straks goed Havenlocaties 2020 - 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication