48

voor zelfs duizenden extra arbeidsplaatsen. “Port of Twente, lokale overheden, werkpleinen, uitzendbureau en kennisinstellingen werken gezamenlijk aan oplossingen voor de toenemende vraag naar gekwalificeerd personeel,” weet Pluimers. “Daaraan leveren kennisdeling en het faciliteren van opleidingen een bijdrage. Logistiek is een rijzende ster in de regio.” Port of Twente heeft ook haar digitaliseringproject ‘Blauwe Golf/Smart Port Twente’, ter versterking binnen POLO, onlangs uitgerold naar Port of Zwolle en Port of Deventer. Van der Ende ziet ook aanzienlijke voordelen in de provincie overschrijdende samenwerking met Meppel en Kampen. “Dankzij de langdurige lobby van vier, hierbij belang hebbende provincies voor het verlengen, verdiepen en verbreden van de Kornwerderzandsluis op de Afsluitdijk, kunnen we naar verwachting in 2025 ook grotere coasters ontvangen via het - uitgebaggerde - IJsselmeer,” zegt hij. “Dat betekent ‘een knip in de kosten’ voor bedrijven en een ‘boost’ voor de economie en het milieu, want opnieuw kunnen er meer vrachtwagens van de weg. Ik verwacht op termijn zelfs het effect van een olievlek, want ook de offshore heeft hierbij baat. Bovendien trekt de scheepbouw aan. Meppel kan misschien al eerder dan 2025 grotere schepen ontvangen.” De werkzaamheden aan de Afsluitdijk zijn recentelijk van start gegaan. Het zand uit de vaargeul krijgt een bestemming in infrastructurele projecten. Jeroen van den Ende Port of Zwolle Een speciaal hiervoor in het leven geroepen digitale werkgroep bekijkt momenteel samen met Port of Twente en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) wat het meest optimale systeem is voor de provincie Overijssel, volgens Jeroen van den Ende van Port of Zwolle. “Uniformering is de insteek,” zegt hij. “Het succes van POLO valt of staat met het bieden aan de klant van één etalage en één efficiënt systeem. Met slim datagebruik willen we bovendien logistieke innovaties stimuleren.” “Ook de samenwerking met de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen komt op een hoger peil,” vervolgt Van den Ende. “Verder zijn er contacten aangeboord met Duitse havens. Ook onze oosterburen willen meer tijd, geld en energie steken in mogelijkheden voor transport over water. Binnenvaart is niet alleen vriendelijker voor het milieu, maar vaak ook sneller dan vervoer per spoor en zeker sneller dan de (omwegen van de) zeevaart. Ladingstromen gaan binnen niet al te lange tijd anders lopen. Lokale en regionale goederenstromen nemen eveneens toe met de ontwikkeling van de circulaire economie, die meer recycling, duurzamer gebruik van goederen en meer productie van biobrandstoffen met zich brengt. Daar willen wij adequaat op inspelen. Anderzijds hebben onze toenemende havenactiviteiten voor een deel te maken met het stijgende aantal aanmerende cruiseschepen.” 48 - Havenlocaties 2020 Port of Zwolle Port of Zwolle vormt een hedendaagse logistiek knooppunt van belang met grensoverschrijdende samenwerking. De moderne havens in Zwolle, Kampen en Meppel zijn gelegen aan diep vaarwater en beschikken over een eigentijdse containerterminal. De economisch bloeiende top- en tevens werklocatie Hessenpoort huisvest multinationals en bevindt zich aan de verkeersader A28. De op- en overslagcijfers liggen hier intussen voor containers op 201.000 TEU en voor bulk op 7,3 miljoen ton. Port of Deventer Tegenwoordig wordt de grote haven van Deventer structureel gebaggerd en onderhouden voor de toenemende binnenvaart. Port of Deventer heeft een belangrijke functie voor onder meer de productie van overslag van veevoer, zand, grind en mineralen. De vijf havenarmen zijn via de Prins Bernhardsluis toegankelijk voor schepen in cemtklasse IV. “Goed nieuws is ook dat de sluis na recent, grondig onderzoek uiterst betrouwbaar is verklaard bij alle voorkomende waterstanden,” benadrukt Mark van Mast van Port of Deventer. “Veelzijdiger wordt de beroepshaven met de opening van de nieuwe CT Deventer containerterminal rond eind 2020. Deze samenwerking tussen BCTN en Vos Transport zal in combinatie met de ligging aan de IJssel en de A1 duurzaam vervoer over water significant stimuleren.” In de Omgevingsvisie van Overijssel is ook Deventer aangewezen als logistieke hotspot. A1 Bedrijven park

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication