Green Deal geeft richting aan verduurzamen binnenvaart Juni vorig jaar sloot minister Cora van Nieuwenhuizen een zogenoemde Green Deal met diverse partijen om samen de zeevaart en binnenvaart te verduurzamen. Directeur Khalid Tachi van Expertise en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) over de ambities en doelen in de Green Deal en de manieren om die te verwezenlijken. “We hebben de hele keten nodig.” De ambities De ambities die zijn omschreven in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens zijn flink: de CO2uitstoot van de Nederlandse binnenvaartvloot moet in 2030 minimaal veertig procent lager zijn ten opzichte van 2015. Tenminste 150 binnenvaartschepen moeten dan voorzien zijn van een zero-emissie aandrijflijn en er moet over tien jaar tenminste een emissieloos zeeschip in de vaart zijn. Vijf jaar later moet de emissie van milieuverontreinigende stoffen door de binnenvaart met minimaal 35 procent gedaald zijn ten opzichte van 2015. Over dertig jaar moet de zeevaart een absolute CO2-reductie van zeventig procent gerealiseerd hebben (t.o.v. 2008) en voor het einde van de eeuw moet de zeevaart volledig klimaatneutraal zijn. Kortetermijndoelen Deze ambities vertalen zich in een aantal doelen voor de kortere termijn. De doelen voor de binnenvaart zijn: De CO2-uitstoot moet over vier jaar minimaal twintig procent lager zijn dan in 2015 en de uitstoot van milieuverontreinigende stoffen door de binnenvaart moet dan minimaal tien procent lager zijn dan vijf jaar geleden. Over vier jaar moet er ook een Europees beleid zijn dat de in de Green Deal gestelde ambities voor 2030 en 2035 stimuleert, zonder dat het dwingende emissienormen oplegt. Realiseren Om de doelen te monitoren is afgesproken dat er een duurzaamheidslabel komt voor binnenvaartschepen. Schippers kunnen daarmee in de toekomst korting krijgen op havengelden, of het label gebruiken voor het financieren van hun schip, vertelt Tachi. “EICB trekt dit onderdeel samen met het ministerie en in samenspraak met de andere stakeholders.” Financiering van de verduurzaming is een onderwerp dat ook op de agenda staat. Tachi: “Het ontbreekt ondernemers vaak aan de financiële mogelijkheden om te verduurzamen. Een Europees fonds voor energietransitie zou welkom zijn. Het ministerie is hier direct bij betrokken Khalid Tachi en wij doen een onderzoek of een fonds haalbaar is en hoe het eruit zou kunnen zien.” Harmoniseren Er is van overheidswege vijftien miljoen euro beschikbaar voor het vergroenen van de binnenvaart. EICB denkt mee over het opzetten van een regeling met criteria en voorwaarden hiervoor. Het harmoniseren van (stimulerings)beleid van de provincies is een ander onderwerp waarmee EICB zich bezighoudt. Op het gebied van beleid noemt Tachi het harmoniseren van de mogelijk verschillende milieuzones die er zouden kunnen komen en contraproductief uitpakken. Het is nodig dat regie komt ten aanzien van de vele akkoorden, deals en beleidsstukken. Hele keten Over duurzame alternatieve brandstoffen zegt de EICB-directeur: “De binnenvaart ziet mogelijkheden om nog milieu-effectiever te zijn, bijvoorbeeld door het bijmengen van biobrandstof. Europese NL GREEN DEAL Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: Cooperation Logistics Chain GLEC and CO2 Administration Sustainable Alternative Fuels Government Policy Coordination of Environmental Zones - Evaluation Clean Air Agreement PoR - National Clean Air Agreement - Label System Setting up Label System - Measuring Real Sailing Emissions - Legal Implementation - Euro VI /NRE Marinisation - - Adequate Infrastructure - Implementation RED II - Taxation on Shore Power - Biofuels Blending Policy (EU) Financing - Harmonisation the policies of the provinces - Lobbying for EU programmes - Financing Instruments - Research EU Fund Potential - €15 million Grant Scheme - Alternative Financing Options - Grant Scheme: Validation of Techniques NL GREEN DEAL 52 - Havenlocaties 2020 Gezamenlijke verantwoordelijkheid Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat het volgende weten. “De Green Deal markeert het beginpunt van de langetermijntransitie naar een klimaatneutrale en emissieloze scheepvaart. Om dat te bereiken worden tientallen acties uitgewerkt, zoals de totstandkoming van een Europees verduurzamingsfonds voor de binnenvaart en het ontwikkelen van duurzame maritieme oplossingen voor een zero-emissie scheepvaart. De uitwerking is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheid en de maritieme sector. Daarvoor is een Task Force opgericht, die een representatieve afspiegeling vormt van de aan de Green Deal deelnemende partijen. Eind 2019 is gestart met de uitwerking van de Green Deal.”
53 Online Touch Home