7

Jan Loonen De gemeente Venray timmert aan de weg met het uitbreiden van de insteekhaven in OoijenWanssum. De haven wordt verlengd van 120 naar 360 meter en er is twintig hectare grond beschikbaar voor watergebonden activiteiten. “We verwerken aanzienlijke volumes.” an Loonen is wethouder Economische Zaken in Venray en ook bestuurslid van de NVB, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. Feitelijk is het niet de gemeente, maar een projectontwikkelaar die de haven en het bedrijfsterrein ontwikkelt, licht hij toe. “Dat kun je beter aan de markt overlaten. Als gemeente investeren we wel flink in de randvoorwaarden, zoals een nieuwe rondweg om de haven te ontsluiten. Maar voldoende ‘handjes’ schaar ik ook onder infra. We hebben hier veel arbeidsmigranten en die moet je faciliteren, bijvoorbeeld met voldoende huisvesting. Al met al zetten we Noord-Limburg nog beter op de kaart als logistieke hotspot.” De ontwikkeling van de haven past in de bredere gebiedsontwikkeling in Limburg ter voorkoming van wateroverlast door overstromingen. Budgettair maakt de uitbreiding van de Wanssumse haven daar geen deel van uit, maar het past wel prima in de uitvoering van de werkzaamheden. J Honderdduizend TEU Tot pakweg 1990 leidde de haven een redelijk kwijnend bestaan, licht de wethouder toe. De bedrijven die rond de oude haven zitten, maken er weinig tot geen gebruik van. In die periode begint ondernemer Van der Lande een containertermiVoldoende ‘handjes’ schaar ik ook onder infra nal. Volgens de overlevering heeft hij niet alle vergunningen op orde, maar hij plaveit met zijn actie wel de weg voor de latere BCTN-terminal. “Toen we begonnen aan de uitbreiding, dacht ik: waar hebben we het over? Onze omvang stelt niet zo gek veel voor. Maar BCTN verstouwt nu zo’n honderdduizend TEU in Ooijen-Wanssum en alle terminals in Limburg doen samen pakweg een half miljoen TEU. Dat zijn toch aanzienlijke volumes. Het voordeel van Limburg en dus ook Venray is dat we aan de Maas liggen die gestuwd is.” Havenvisie Venray kent vijf economische pijlers. De zorgsector is er van oudsher de grootste sector, de maakindustrie met veel fijnmetaalbedrijven is een goede tweede. Agrobusiness en logistiek ‘strijden’ om de derde en vierde plek en de vijfde pijler is toerisme. “Die brede oriëntatie is goed, omdat het de invloed van conjunctuurschommelingen vermindert.” Voor de ontwikkeling van de haven stelde de gemeente een Havenvisie op. “We zetten in op drie speerpunten: containeroverslag, Havenlocaties 2020 - 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication