70

Haventarieven ter ondersteuning van de modal-shift beweging In de editie Havenlocaties 2018 schreven we een artikel over de modernisering van haventariefstructuren. ‘Tijd voor actie: modernisering van de haventarieven’ luidde de titel. In dit artikel riepen we op om haventarieven te moderniseren: “Volgens ons is het nú tijd voor een moderne haventariefstructuur. Onder andere de schaarste van infrastructuur, de schaalvergroting in de scheepvaart en de bijbehorende problematiek in de zeehavens vragen om een moderne aanpak waarbij havenfaciliteiten optimaal gebruikt kunnen worden.” H et onderzoek van afstuderend masterstudent Koen de Korte afgelopen jaar heeft bijgedragen aan de verdere bewustwording bij havens. In zijn afstudeeronderzoek, dat hij deed in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, doet hij een oproep om haventarieven te uniformeren. Maar hoe verhoudt uniformiteit zich tot moderne grondslagen en waarom is de urgentie om tot uniformiteit te komen nog groter? Goederenvervoeragenda In de Goederenvervoeragenda die Minister van Nieuwenhuizen in juli afgelopen jaar aan de Tweede Kamer heeft aangeboden, wordt onder andere vol ingezet op een modal shift. Eén van de doelstellingen is het opstellen van een actieprogramma met inzet op modal shift van weg naar water. Dit kan bereikt worden door concrete belemmeringen weg te nemen. Met modal shift wordt een verandering van vervoerswijze bedoeld. De vervoersstroom wordt via een andere modaliteit afgehandeld. Hierbij wordt met name de modal shift via spoor of binnenvaart bedoeld, omdat dit positieve effecten heeft op onder andere de CO2-, fijnstof- en stikstofuitstoot per tonkilometer. Door CE Delft is onderzoek gedaan naar het verband tussen uitstoot van kooldioxide door motoren en het brandstofverbruik. In nevenstaande grafiek is het verband tussen brandstofverbruik, CO2-uitstoot en de samenhang met de schaalgrootte van het vervoersmiddel weergegeven. Deze grafiek maakt zichtbaar dat een vrachtauto per tonkilometer aanzienlijk meer brandstof verbruikt dan een trein of een schip. Hierdoor is de CO2 emissie ook hoger. Kortom: de inzet op modal shift is dus ook van groot belang om doelstellingen uit de Green Deal Zeevaart Binnenvaart en Havens te halen. 70 - Havenlocaties 2020 Modal shift en haventarieven De keuze voor een modaliteit hangt af van diverse factoren. Denk hierbij aan de snelheid, de bereikbaarheid van de bestemming, de kosten per kilometer, de flexibiliteit en zo meer. Er is een aantal specifieke punten dat remmend werkt op modal shift in de praktijk. Denk aan bestaande contracten met vervoerders, bestaande logistieke processen en volumes. Maar wat is de link tussen modal shift en moderne grondslagen voor haventariefstructuren? Een binnenhaven heeft weinig tot geen invloed op de lading die via Figuur 1: Emissiecijfers CO2 Bron: CE Delft Er worden steeds twee cijfers getoond: ‘tank-to-wheel’ en ‘well-to-wheel’. De eerste is de emissie van het voertuig zelf, de tweede is de emissie vanaf de bron van de brandstof tot en met het vervoer. Vandaar dat elektrische treinen zelf geen uitstoot hebben, maar de productie van de elektriciteit kent wel emissies (bron: Binnenvaartcijfers.nl).

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication