‘Het grote voordeel is dat je vanuit Roermond geen last hebt van hoge of lage waterstanden, zoals op de Rijn’ jaar een zusje, MCS, dat terminals heeft in Meppel, Groningen en Leeuwarden. Een van de effecten van corona is dat de aanvoer van containers uit met name het Verre Oosten soms chaotisch verloopt. De inlandterminals van BCTN en MCS fungeren dan als bufferlocatie voor im- en exportcontainers, waardoor BCTN volgens een heel betrouwbaar schema containers bij de klant kan afleveren of ophalen. “Zo zijn we steeds meer de architect van de logistieke stromen van en naar het achterland.” Terminals upgraden BCTN bouwt niet alleen aan het uitbreiden van zijn netwerk, ook de terminals zelf krijgen een upgrade waar dat nodig is. Alblasserdam krijgt een extra kraan en Venray wordt uitgebreid. Roermond verdubbelt binnen afzienbare tijd in capaciteit. “Roermond is belangrijk voor klanten in en rond Mönchengladbach. Het grote voordeel is dat je vanuit Roermond geen last hebt van hoge of lage waterstanden, zoals op de Rijn.” Mijland verwacht dat het volume aan containers voorlopig nog toeneemt. “Dat zie je ook aan de investeringen die de deepseaterminals doen. Daarnaast zal het aandeel van het vervoer over water toenemen. De taart wordt groter en het stuk van de taart dus ook.” Emissieloos varen BCTN heeft duurzaam ondernemen al jaren hoog in het vaandel en werkt samen met andere barge-ondernemers aan het realiseren 20 - Havenlocaties 2022
21 Online Touch Home