Het gaat hartstikke goed met Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum (MCA) Brabant, zegt directeur Hendrik-Jan van Engelen. “Vorig jaar hebben we meegewerkt aan het realiseren van het grootste modal shift-project van de laatste tien jaar. Inmiddels zitten we volop in de uitvoering van het vernieuwde Strategisch Plan en werken we aan nieuwe uitdagingen.” Hendrik-Jan van Engelen V ijftienduizend vrachtwagens met suikerbieten tussen ZuidLimburg en de suikerfabriek in Dinteloord zijn er van de weg gehaald vorig jaar. In plaats daarvan gingen de bieten in bulk per schip naar Oudenbosch, waarna het laatste deel van de reis met vrachtwagens ging. Mooi voorbeeld Van Engelen: “Suikerproducent Cosun Beet Company wil graag verduurzamen. Daarnaast heeft het last van het breed gevoelde tekort aan chauffeurs en ziet het de kilometerheffing opdoemen aan de horizon. Allemaal redenen om te onderzoeken of er een alternatieve transportmethode mogelijk was.” MCA Brabant ondersteunde die zoektocht door mee te denken over de mogelijkheden, door partijen bij elkaar te brengen en door het regelen van een pilotbudget uit de subsidiegelden van de modal shift-regeling. “Deze case is een mooi voorbeeld dat laat zien dat de modal shift niet per se over containervervoer gaat.” De containeroptie is overigens wel onderzocht voor dit traject, maar bleek financieel niet interessant. “We werken inmiddels aan een nieuw modal shift-project. Voor een producent langs het Wilhelminakanaal kijken we naar een oplossing om zijn exportcontainers over water in Rotterdam te krijgen.” Nieuw Strategisch Plan De afgelopen jaren werkte MCA Brabant aan het verbeteren, uitbreiden en beter benutten van de infrastructuur om meer goederenvervoer over water en spoor mogelijk te maken. “Er zijn goede resultaten geboekt, maar het werk is nog niet af. Ondertussen doemen er nieuwe uitdagingen op voor de provincie op het gebied van goederenvervoer en duurzaamheid. Havenlocaties 2022 - 25
26 Online Touch Home