Vervolgens kunnen het nabijgelegen Nieuwegein en Stichtse Vecht daarop aanhaken, op de langere termijn gevolgd door andere water-gerelateerde gemeenten als Vijfheerenlanden, Amersfoort, Wijk bij Duurstede en Woerden. Modal Shift voor bakstenen Een grote goederenstroom, die nog altijd voornamelijk over de weg plaatsvindt, is het transport van bakstenen. Niet alleen dwars door de provincie Utrecht heen, op weg naar de havengebieden in Amsterdam voor export, maar ook met eindbestemming Utrecht, voor de vele bouwprojecten aldaar. Het is een vervoersstroom die zich uitstekend leent voor een modal shift van weg naar water. Binnenkort wordt gestart met een proef op het traject Emmerich-Utrecht-Amsterdam. Bij industrieterrein Lage Weide, grenzend aan het Amsterdam-Rijnkanaal, wordt een zogenaamde brick yard gecreëerd: een centrale voorraad stenen die, op afroep van aannemers, snel op de bouwlocatie in de regio Utrecht wordt aangeleverd. Meerdere van dit soort, aan het water gelegen, bouwhubs zullen in de toekomst nodig zijn om de enorme stroom aan bouwmaterialen voor al die Utrechtse woningbouwprojecten, aan te voeren. “Om de interprovinciale modal shift weg-water aan te jagen hebben we ons vorig jaar aangesloten op het landelijke Joint Corridors Off-Road programma van de Topsector Logistiek”, aldus Schaddelee. “Dit programma helpt verladers en vervoerders om meer gebruik te maken van binnenvaart. Een logistiek makelaar vanuit de provincie Utrecht ondersteunt bedrijven hierin”. Interesse om mee te denken of mee te werken aan de Utrechtse coalitie goederenvervoer over water? Neem dan contact op met Taco Jansonius, logistiek makelaar provincie Utrecht, e-mailadres taco.jansonius@provincie-utrecht.nl . << 48 - Havenlocaties 2022
49 Online Touch Home