59

Alma Prins Nederland is een van de belangrijkste landen voor de internationale handel. Maar liefst dertig procent van het totale tonnage dat in de EU wordt geïmporteerd loopt via Nederland1 . Zo speelt Nederland een cruciale rol in het verbinden van verzenders en ontvangers wereldwijd. Maar de wereld om ons heen verandert rap en we moeten kijken naar nieuwe manieren om ons te positioneren. NDL heeft innovatie en duurzaamheid hoog op de agenda gezet als onderdeel van de strategie 2020-2025. Port of Amsterdam heeft soortgelijke ambities. De Amsterdamse haven maakt deel uit van de Noordzeekanaalregio bestaande uit de havens van Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk en Velsen/IJmuiden. De haven in Amsterdam is daarvan veruit de grootste. Het is de vierde haven van Noordwest-Europa, een positie die het de komende jaren vast wil houden. De strategie 2021-2025: ‘Het voortouw nemen’ biedt hiervoor de nodige handvatten. We spraken met Alma Prins, Head of Cargo & Offshore bij Port of Amsterdam, om ons licht op te steken over de (komende) ontwikkelingen. Drie speerpunten De ambities van het havenbedrijf zijn groot, in 2025 wil de haven voorloper zijn in de transitie en duidelijk op weg zijn naar een klimaatneutrale haven. Prins: “Om deze ambitie te realiseren hebben we drie speerpunten geformuleerd, namelijk klanten, ladingen en activiteiten duurzamer laten groeien, het scheepvaartproces vlotter, veiliger en transparanter laten verlopen en het ontwikHavenlocaties 2022 - 59

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication