61

NDL is de vereniging van en voor de logistieke sector met als voornaamste taak Nederland als Europese logistieke hub in het buitenland te promoten met als doel logistieke investeringen en ladingstromen voor haar leden aan te trekken. NDL is uniek in de wereld als organisatie die de hele logistieke sector van een land vertegenwoordigt en promoot in het buitenland. NDL geeft Nederland een voorsprong bij de acquisitie van logistieke activiteiten. Meer informatie: www.ndl.nl dien de efficiency “Dankzij de enorme afmetingen van de sluis (500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep) zijn de schutcombinaties efficiënter en worden de wachttijden aanmerkelijk korter. Schutten (het passeren van de sluis) duurt een half uur.” En zo zullen dus meer schepen gebruik kunnen maken van de voordelen van een getijonafhankelijke sluis. terminals voor het proces vertrekkende schepen wordt geoptimaliseerd. Door slimmer data te delen word je als haven voorspelbaarder”, aldus Prins. Zeesluis IJmuiden “Uiteraard draagt ook de nieuwe zeesluis in grote mate bij aan de betrouwbare toegankelijkheid van de haven. Dankzij deze zeesluis blijven het Noordzeekanaalgebied, de havens van Amsterdam en de Europese achterlandverbindingen de komende honderd jaar weer goed bereikbaar”, stelt Prins. Volgens haar vergroot de sluis bovenOok de achterlandverbindingen worden niet vergeten. Er zijn short sea containerlijndiensten op Noorwegen, Engeland en Ierland. Het doel is de komende jaren meer van dit soort lijnen toe te voegen aan het aanbod. Daarnaast blijft er aandacht voor alle andere aspecten van de haven, zoals de spoor- en binnenvaartverbindingen. “We zetten in op modal shift. We werken bijvoorbeeld nauw samen met ProRail om onze spoorcapaciteit op orde te houden en voeren overleg met NPRC, de coöperatie van scheepseigenaren en logistieke experts, voor onze verbindingen via de binnenvaart en het creëren van nieuwe kansen voor bedrijven om over te stappen van wegvervoer naar vervoer via binnenvaartschepen. Ook onze samenwerking met de logistieke terminals, zoals TMA, CTVrede, Koopman Car Terminal en VCK is hierin heel belangrijk”, aldus Prins. ADVERTENTIE Een toekomstbestendig havencomplex Met al deze ontwikkelingen is de Amsterdamse havenregio in 2030 meer dan een overslagpunt en doorvoerhaven. Prins: “De haven is dan een dynamische, internationale metropoolhaven waar internationale industrie en de lokale circulaire economie samen komen, waar wereldwijde ladingstromen en regionale recycling elkaar ontmoeten en waar lokale energieproductie, maakindustrie, logistiek en zakelijk-financiële dienstverlening een plek hebben.” NDL en Port of Amsterdam Port of Amsterdam is een van de leden van Nederland Distributieland (NDL). NDL werkt nauw samen met de haven bij de promotie van logistiek Nederland. << 1 Logistiek en goederenvervoer in 2050: concurrerend, duurzaam en veilig, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Topsector Logistiek, Logistieke Alliantie, 4 juli 2019 NIEUWE INSTEEKHAVEN WAALWIJK naast het nieuwe bedrijventerrein Haven Acht In Waalwijk kijken de gemeente, ontwikkelaars en logistieke bedrijven reikhalzend uit naar de aanleg van de nieuwe insteekhaven. De aanleg is weliswaar vertraagd vanwege het stikstofprofprobleem, maar naar verwachting kan medio 2022 worden begonnen met de aanleg. De nieuwe terminal van 4 ha met twee kranen op de 450 meter lange kade en een naastgelegen watergebonden bedrijfskavel van 8 ha, moet de positie van Waalwijk aan de Maas medio 2022 versterken als logistieke hotspot. De logistieke ontwikkelingen in de regio TilburgWaalwijk voltrekken zich in hoog tempo. De regio werkt er hard aan om ook de andere infrastructurele uitdagingen aan te pakken zodat in de komende jaren de bereikbaarheid verder kan worden geoptimaliseerd. Op het bedrijventerrein Haven 8 van Waalwijk is nog uitbreidingsruimteruimte beschikbaar maar daarbij geldt wel dat er een concrete vraag van een eindgebruiker moet zijn en dat er uitgiftecriteria van toepassing zijn, waaronder als harde voorwaarde dat er gebruik gemaakt moet worden gemaakt van het water als vervoersmodaliteit. www.waalwijk.nl Havenlocaties 2022 - 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication