Heembouw’s Robert Dolieslager: “In een krappe markt is het zaak niet alleen te zoeken, maar vooral slim te vinden” Voor veel ondernemers die willen groeien, nieuwbouwen of uitbreiden, is het vinden van een geschikte bedrijfslocatie een steeds grotere uitdaging. “Dat betekent niet, dat er niets mogelijk is,” zegt adjunct directeur Ontwikkeling Robert Dolieslager van Heembouw. Met zijn gespecialiseerde afdeling Gebiedsontwikkeling, neemt Heembouw het initiatief, waar anderen vastlopen. Heembouw biedt bedrijven die op zoek zijn naar ruimte, drie verschillende routes naar een nieuwe plek, elk met een eigen tijdspad en aanpak. Drie routes naar een nieuwe locatie Greenfields: De klassieke optie – een kavel op ongerepte grond. “Die zijn er nog wel, maar overheden zijn terughoudend in het initiëren van nieuwe bedrijventerreinen. Volgens de Ruimtelijke Economische Visie BROWNFIELDLOCATIE HYDRA UTRECHT Heembouw heeft verschillende van dit soort locaties herontwikkeld, zoals Hydra Utrecht op Lage Weide. Dolieslager: “Dit oude opslagterrein, hebben we herontwikkeld tot een duurzaam distributiecentrum. Geoptimaliseerd voor functionele logistiek, met veel aandacht voor natuur en een biodiverse invulling van de buitenruimte(s). Ook is hier een verbeterde waterhuishouding ontworpen, om regenwater makkelijker op te nemen. Zo ervaren de bewoners van de nabij gelegen woonwijk geen overlast meer bij zware regenval.” (2025) dreigt in grote delen van Nederland binnen vijf jaar een tekort aan ruimte voor nieuwe bedrijvigheid. Heembouw anticipeert hierop met strategische grondverwerving en herontwikkeling.” Brownfields: Slimmer omgaan met bestaande ruimte- verouderde of onbenutte bestaande locaties of objecten. “Daar zetten we al langer actief op in; we hebben een aantal mensen exclusief voor ons aan het
23 Online Touch Home