‘Logistieke centra kunnen aansprekende ‘landmarks’ worden’ Nederland is een land met veel logistieke bedrijvigheid. Door de bevolkingsgroei en die van de economie groeit onze behoefte aan logistieke ruimte. ‘We hebben die ruimte als maatschappij hard nodig voor belangrijke behoeften’, vertelt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN. ‘Van medicijnen die op tijd in het ziekenhuis moeten worden afgeleverd tot de boodschappen die bij je thuis gebracht worden. Zonder logistiek komt de maatschappij tot stilstand.’ P recies daarom heeft de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland een aantal essentiële randvoorwaarden geformuleerd voor de toekomst van logistiek vastgoed in Nederland. Deze randvoorwaarden heeft TLN in het bijzijn van een aantal van haar leden overhandigd aan enkele Tweede Kamerleden. Daarmee wil TLN het startschot geven voor inhoudelijke gesprekken met de overheid, politiek en logistieke partners over een goede ruimtelijke en duurzame inpassing van logistiek vastgoed in het Nederlandse landschap. Vitale rol ‘We willen praten over de verbetering van de kwaliteit en duurzaamheid van bestaand en nieuw logistiek vastgoed, zodat de logistieke sector haar vitale rol ook in de toekomst voor Nederland blijft waarmaken.’ In de media valt vaak genoeg het woord ‘blokkendozen’ als het over logistiek vastgoed gaat. Bestuursvoorzitter Post is zich bewust van de weerstand die soms heerst tegen verder ruimtebeslag door logistieke bedrijvigheid. ‘Je mag van mening zijn dat logistiek vastgoed niet mooi is. En misschien zijn er in het verleden te weinig 16 - Logistiekvastgoed 2024 eisen gesteld aan “de buitenkant”. Laten we daar dan het gesprek over aangaan en daar samen in optrekken. Wij denken graag mee. En laten we dan bijvoorbeeld ook kijken naar de inpassing in de omgeving en hoe die een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de leefomgeving.’ ‘Er zijn veel mogelijkheden om te verduurzamen’ Aan de ene kant is het volgens Post belangrijk om te kijken naar de revitalisatie van bestaande bedrijventerreinen die vaak verouderd zijn. ‘Vaak liggen ze gunstig en ze verdienen het om gerevitaliseerd te worden. Je kunt daar een mooie, aansprekende en duurzame locatie van maken. Uit onderzoek van Buck Consultants blijkt dat de ruimte dan beter benut wordt en de werkgelegenheid flink toeneemt.’ Aan de andere kant is er ook ruimte nodig voor nieuwbouw. ‘De logistieke sector vestigt zich in de regel op plekken dicht bij het verzorgingsgebied. Het mooie daarvan is dat je de ecologische footprint zo laag mogelijk houdt, want er is maar een beperkte transportafstand te overbruggen. Met de toename van het aantal inwoners neemt ook de behoefte aan goederen en het transport daarvan toe. Dan is het, ook met het oog op de energietransitie, niet echt handig om die ver van de plaats van bestemming op- en over te slaan. We zullen daarmee bij de bouw van bijvoorbeeld nieuwe woonwijken nadrukkelijk rekening moeten houden.’
17 Online Touch Home