23

De nuance die Mack direct aanbrengt is dat een houten constructie uitdagingen met zich meebrengt. “Met hout kan je minder ver overspannen bij grote vloerbelastingen, dat betekent dat er een kleinere kolomgrid ontstaat.” Dat is niet overal mogelijk in het gebouw, dus worden delen van het logistieke centrum, ook uitgevoerd in staal en prefab beton. In totaal omvat het project 155.000 vierkante meter. Een luisterend oor Dat deze Deense opdrachtgever bij Pelecon uitkomt is geen toeval, het bedrijf voelt andere culturen goed aan. Mack: “De Nederlandse directheid wordt niet overal in Europa goed begrepen. Dat zorgt soms voor wrevel.” Bij Pelecon doen ze dat anders legt Henk uit: “Wij luisteren vooral naar de klant. Het vergt een andere mind-set.” De twee benadrukken dat elk land zijn eigen mores heeft, en daar passen ze zich bij aan. En dat werkt, want grote opdrachtgevers zoals de Spaanse modegigant Inditex behoren tot de tevreden klanten van Pelecon. “Het duurt soms wel een jaar, of meer om het vertrouwen van een klant te winnen. Dat lukt als je vooral kijkt hoe zij het doen en waarom ze het zo doen. Als je zover bent, dan pas kun je je eigen ideeën inbrengen.” Terug naar het complex in Lelystad. Het wordt het grootste houten gebouw van Europa. Hout is als bouw- en constructiemateriaal een goede keuze vanwege het onuitputtelijke en hernieuwbare karakter, zo beweert Mack. “Daarnaast weegt hout bijvoorbeeld relatief weinig, maar is het toch ontzettend sterk. De enigszins beperkte grootte van overspanningen kunnen we aanzienlijk verlengen door gebruik te maken van gelamineerde liggers.” En dan draagt hout ook nog bij aan architectonische flexibiliteit en een snellere uitvoering. Specifieke kennis Bouwen met hout vraagt om de gespecialiseerde kennis van constructeur Pelecon. Als je naar de voordelen van hout vraagt krijg je een heel genuanceerd antwoord. Natuurlijk is het veel beter voor de CO2-uitstoot, maar het is iets duurder. Henk voegt daaraan toe: “Bij hout luistert het heel nauw hoe nat het wordt, vochtcontrole is daarom uiterst belangrijk.” Kan een staalconstructie in aanbouw probleemloos een stevige regenbui aan, bij hout kan dat veel meer kwaad. En dus moet daar over nagedacht worden. Dat is de specifieke kennis die Pelecon in huis heeft. En als het om brandveiligheid gaat zijn er ook voor- een nadelen. “Bij brand heeft staal veel eerder de nijging om het te begeven, het Mack Stolwijk (l) en Henk van Vliet pand stort sneller in. Een houten constructie blijft langer in takt en daar wordt de brandweer blij van. Maar de brandvoortgang is bij hout dan weer sneller dan bij staal en beton.” Bij elke vraag en elk antwoord, krijg je een eerlijk en afgewogen respons. Zo is het gebouw in Lelystad een mooi ontwerp. Henk: “Ja, maar wij zijn meer van de processen dan van de schoonheid.” Mack vult aan: “Maar natuurlijk ben ik trots op dit project, want iedereen vraagt er naar.” Toekomst De bouwwereld verandert razendsnel, duurzaamheid en circulair bouwen zijn daarbij de centrale begrippen. “Wij stellen onszelf zeer geregeld de vraag: hoe kunnen wij een constructie zo ontwikkelen dat het zo min mogelijk impact heeft op het milieu en het ook veilig blijft?” Dat is een vraag die hout snijdt. En als het om houten constructie in een logistiek centrum gaat, leert Pelecon snel. ‹‹ www.pelecon.nl Architect: Henning Larsen Logistiekvastgoed 2024 - 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication