Warehouse of the Future: Multi-laags bouwen heeft de toekomst CTPark Amsterdam City, is de eerste meerlaagse XXL logistieke stadshub van Nederland (zie de presentatie op pagina 64 en 65). Ruimte is schaars. En toch worden in stedelijke gebieden, en daar buiten, vrijwel uitsluitend enkellaagse distributiecentra gebouwd. Daarmee laat Nederland kansen liggen. Door logistieke functies te combineren, meerlaags te bouwen en slim te automatiseren wordt beschikbare ruimte optimaal benut en energie bespaard. H et bouwen van logistiek vastgoed staat steeds meer onder druk. De vraag blijft onveranderd groot en we zien een behoorlijke toename van de huurprijzen per m2. Dit komt met name door het enorme tekort. Des te meer is het daarom opvallend dat er slechts enkellaags wordt gebouwd. Waarom worden magazijnen niet 2 of 3 laags gebouwd, waardoor het dubbele aantal m2 gebouwd kan worden. Multi-laags bouwen is zeer gebruikelijk in andere, stedelijke gebieden, zelfs in aardbevingsgevoelige omgevingen zoals Istanbul en Japan. Uitgangspunt voor logistiek vastgoed is uiteraard een goed en efficient logistiek proces dat op een 32 - Logistiekvastgoed 2024 flexibele manier uitgevoerd kan worden met lage operationele kosten. Er zijn voor magazijnen die meerlaags worden gebouwd, diverse logistieke concepten beschikbaar om dit goed en efficient te kunnen doen. Qua goederenstroombewegingen is het soms zelfs beter om ruimtes boven elkaar te bouwen in plaats van naast elkaar. Het voorzien van de opslaggebieden op een verdiepingsvloer, leidt tot korte transportafstanden als de verpakkings- en verzendruimtes om de begane vloer onder de verdiepingsvloer plaatsvinden. Met continu liften voor bakken en pallets, kunnen goederen eenvoudig verticaal verplaatst worden. Door inslag (naar boven) en uitslag (naar beneden) te combineren, kan dit tevens op een energie gunstige manier plaatsvinden. Verticaal transport brengt de goederen dan direct naar sorteerinstallaties en/of verpakkingsgebieden, waar de goederen verder worden verwerkt. Met spiraalconveyors die 10 tot 30 meter hoogte kunnen overbruggen en een continue stroom van dozen en bakken verwerken, kan de interne doorlooptijd van de goederen tevens worden verkleind. Tevens neemt de veiligheid vaak toe, doordat goederen niet meer met heftrucks en EPTs van en naar gebieden worden getransporteerd, waar mensen veelal lopend de werkzaamheden uitvoeren.
33 Online Touch Home